Home Bots & Brains Zelfrijdende auto in Londen is uitdaging

Zelfrijdende auto in Londen is uitdaging

door Maaike Verschuren

Autonome auto’s hebben al miljoenen kilometers aan testritten gemaakt. In een auto laveren door een stad als Londen vraagt echter hele andere vaardigheden van de zelfrijdende auto dan in rustige Amerikaanse verkeerssituaties. Nieuwsplatform Wired schreef er een artikel over.

VS en China

Miljarden dollars zijn er al geïnvesteerd in de ontwikkeling van autonome voertuigen. In de Verenigde Staten werken bijvoorbeeld General Motors, Uber en Google aan de zelfrijdende auto’s. Ford is van plan om in 2021 een zelfrijdende auto te gaan bouwen en Tesla topman Elon Musk heeft tijdens een vergadering aan van aandeelhouders gesteld dat alle Tesla’s vanaf oktober 2016 de capaciteiten hebben om autonoom te gaan rijden.

Ook China staat niet stil. Zo schreef de Volkskrant onlangs in een artikel over testen in China met een zelfrijdende auto die gebruik maakt van het 5G netwerk. In het district Fangshan (in de buurt van Bejing) heeft China een testcircuit geopend voor de autonome voertuigen.

Londen zelfrijdende auto

Volgens de Wired is het Londense wegennet zo anders dan bijvoorbeeld het Amerikaanse, dat het een unieke hoeveelheid uitdagingen met zich meebrengt. Dit erkennen ook FiveAI en Oxbotica (twee spelers met autonome voertuigen die actief zijn in Londen) in het artikel.

De algoritmen die in de VS getraind zijn zullen zich niet vanzelf aanpassen aan een nieuwe omgeving zoals Londen. Ze moeten specifieke kaarten krijgen en informatie. Alleen zo zullen ze in staat zijn om de drie dingen te doen die van een autonoom voertuig verwacht worden: waarnemen, voorspellen en uitvoeren.

Uitdagingen autonome voertuigen

Er zijn verschillende uitdagingen te overwinnen voordat autonome voertuigen ook Londen kunnen veroveren. De eerste is informatie. Het voertuig heeft informatie nodig over bijvoorbeeld verkeersregels, maximumsnelheden en moet beschikken over hele nauwkeurige kaarten.

Dan zijn er in Londen ook nog eens heel veel verschillende voertuigen op de weg waar de autonome auto rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan fietsers, taxi’s en de ‘Boris Bikes’. Ook heeft Londen te maken met hele smalle straten waar auto’s elkaar wel mogen passeren, maar waar dit praktisch bijna onmogelijk is.

Daarnaast zijn er nog de Londense rotondes, waar je op een goed moment je auto tussen het andere verkeer moet voegen, maar waar eigenlijk nooit vanzelf een ‘gat’ ontstaat. De autonome auto moet dus in staat zijn om een soort psychologisch spel te spelen met andere automobilisten om te kijken wanneer je precies de rotonde op kunt gaan zonder een aanrijding te veroorzaken.

Ten slotte is het weer in Londen een grote uitdaging. Zaken als regen of sneeuw kunnen invloed hebben op de werking van de sensoren van een voertuig, meldt het artikel van Wired.

Zowel FiveAI als Oxbotica werken aan oplossingen om deze problemen op te lossen, zodat in de toekomst de zelfrijdende auto’s ook in Londen te vinden zullen zijn.

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant