Wereldwijd daalde de verkoop van smartphones met 17% op jaarbasis in het vierde kwartaal van 2022. Voor het volledige jaar 2022 daalde de sales met 11% tot minder dan 1,2 miljard, een weerspiegeling van een uiterst uitdagend jaar voor alle leveranciers. Apple heroverde de eerste plaats in het vierde kwartaal en behaalde met 25% het hoogste kwartaalmarktaandeel ooit, ondanks de krimpende vraag en productieproblemen in Zhengzhou.
Samsung eindigde de kwartseconde met een marktaandeel van 20%, maar was het hele jaar de grootste leverancier. Xiaomi behield de derde plaats ondanks dat het aandeel daalde tot 11% in het vierde kwartaal, grotendeels als gevolg van uitdagingen in India. OPPO en vivo completeerden de top vijf met respectievelijk 10% en 8% marktaandeel.
“Smartphone-leveranciers hebben het in 2022 moeilijk gehad in een moeilijke macro-economische omgeving. Q4 markeert de slechtste jaarlijkse en Q4-prestaties in tien jaar”, aldus Canalys Research Analyst Runar Bjørhovde. “Het kanaal is zeer voorzichtig met het aannemen van nieuwe voorraden, wat bijdraagt aan lage verzendingen in het vierde kwartaal. Gesteund door sterke promotionele prikkels van verkopers en kanalen, hielp het vakantieverkoopseizoen om de voorraadniveaus te verminderen. Terwijl de vraag in het lage tot middensegment in voorgaande kwartalen snel daalde, begon de vraag in het hogere segment in het vierde kwartaal zwak te worden. De prestaties van de markt in het vierde kwartaal van 2022 staan in schril contrast met het vierde kwartaal van 2021, toen de vraag toenam en de problemen met het aanbod afnamen.”
“Leveranciers zullen 2023 voorzichtig benaderen, prioriteit geven aan winstgevendheid en het beschermen van marktaandeel”, zegt Canalys Research Analyst Le Xuan Chiew. “Verkopers verlagen de kosten om zich aan te passen aan de nieuwe marktrealiteit. Het opbouwen van sterke partnerschappen met het kanaal zal belangrijk zijn voor het beschermen van marktaandelen, aangezien moeilijke marktomstandigheden voor zowel kanaalpartners als leveranciers gemakkelijk kunnen leiden tot moeizame onderhandelingen.”
Canalys voorspelt een vlakke tot marginale groei voor de smartphonemarkt in 2023, waarbij de omstandigheden naar verwachting moeilijk zullen blijven. “Hoewel de inflatiedruk geleidelijk zal afnemen, zullen de effecten van renteverhogingen, economische vertragingen en een steeds moeilijker wordende arbeidsmarkt het marktpotentieel beperken”, voegde Chiew eraan toe. “Dit zal een negatieve invloed hebben op verzadigde, door het midden- tot hoge segment gedomineerde markten, zoals West-Europa en Noord-Amerika. Hoewel de heropening van China het vertrouwen van de binnenlandse consument en het bedrijfsleven zal verbeteren, zullen de stimuleringsmaatregelen van de overheid waarschijnlijk pas over zes tot negen maanden effect sorteren en zal de vraag in China op korte termijn uitdagend blijven. Toch zullen sommige regio’s waarschijnlijk groeien in de tweede helft van 2023, waarbij met name Zuidoost-Azië naar verwachting enig economisch herstel en een heropleving van het toerisme in China zal zien, wat de zakelijke activiteiten zal stimuleren.”