Home Bots & Business Wanneer heeft technologie daadwerkelijk impact op mensen?

Wanneer heeft technologie daadwerkelijk impact op mensen?

door Marco van der Hoeven

Floris Hoogenboom richt zich als oprichter van de Transformers Group op ‘trusted’ toepassingen van AI in de fysieke wereld, vooral als er een sterke operationele component is, zoals maritiem, logistiek, politie en defensie. Tijdens Hyperautomation 2024 zal hij zijn praktijkervaring delen, onder meer bij Schiphol. Rocking Robots sprak met hem over zijn visie op de inzet van technologie, en de impact daarvan op mensen.

“Voor 95 procent van de organisaties is niet de techniek de beperkende factor, maar juist de adoptie binnen de organisatie”, zegt Floris Hoogenboom. Als voorbeeld noemt hij Schiphol, waar hij verantwoordelijk is geweest voor een aantal technologisch geavanceerde cases uitgevoerd met computer vision op de ramp, dus de parkeerplek van het vliegtuig. Hiermee kon goed in kaart worden gebracht wat er rond het vliegtuig gebeurt.

Hoogenboom: “Maar het idee achter deze technologische oplossing is dat er nog steeds een gate planner, of iemand anders die operationele beslissingen maakt, op basis van die data een keuze moet maken. Dàt is het punt waarop je daadwerkelijk impact maakt: wanneer je anders gaat handelen door al die technologie die je hebt. En daar zie je nu veel organisaties mee worstelen: technologisch kan het allemaal, maar hoe zorg ik dat dit verder komt dan een eenmalig initiatief, en daadwerkelijk impact heeft op de werkvloer.”

Gebruiker

Hij vervolgt: “Technologie is geen doel op zich. Het lost een probleem op voor de gebruiker. Wat we veel meer gaan zien, is dat software wordt ontwikkeld vanuit de gebruiker. Je koopt een auto ook niet alleen om de motor, maar om van A naar B te komen. Het pijnpunt dat de gebruiker ervaart wordt steeds meer de focus. En dan niet de grote strategische doelstelling van de organisatie, zoals ‘we moeten 30 procent efficiënter worden.’ Nee, het gaat erom dat zij hun werk fijner kunnen uitvoeren. Die vertaalslag maken, dat is de grote uitdaging.”

Technologie zal dan ook niet de vervanger zijn van menselijke taken. “Ik zie het meer als een enorme versneller. Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van Schiphol: ik geloof niet dat technologie binnen tien jaar de menselijke taken daar gaat vervangen. Ik geloof wel dat technologie ervoor gaat zorgen dat medewerkers zich niet meer dagelijks met repetitieve taken hoeven bezig te houden en zich meer kunnen richten op een holistischer overzicht van hun werkzaamheden, waardoor ze hun rol veel effectiever kunnen vervullen.”

Advies

“Ik geloof in een samenwerking tussen mens en computer, waarbij de computer goed is in het geven van advies en naast de mens staat om mee te denken. Maar de mens neemt uiteindelijk de beslissingen, of voert de acties uit. De meeste bedrijven in Nederland zijn niet zozeer bezig met het voorop lopen in technologie, maar met de vraag hoe ze hun dienstverlening voor klanten zo goed mogelijk kunnen maken. Mijn motto is: ‘Identificeer het probleem, begrijp het en los het op.’ Deze quote omvat alles wat je nodig hebt om succesvol met technologie als AI aan de slag te gaan. Want AI is geen magische oplossing voor alles, maar het begint altijd bij het definiëren van het probleem: voor wie los je wat op en wie gaat dit daadwerkelijk gebruiken?”

Dit is een verschil met de manier waarop een aantal jaren geleden werd omgegaan met technologie in bedrijven. “Grote systemen, bijvoorbeeld ERP, werden vaak aangeschaft vanuit strategische doelstellingen, en niet omdat ze het dagelijks werk van medewerkers makkelijk maakten. Dit was adoptie ‘omdat het moet’ en niet omdat het daadwerkelijk een verbetering is voor de medewerkers zelf.”

Regelgeving

Regelgeving rondom nieuwe technologieën zoals AI speelt ook een rol in dit verhaal, vooral met de komst van de Europese AI Act. “Dat is een complexe kwestie. Principiële wetgeving heeft zowel positieve als negatieve effecten. Enerzijds verbetert het de bescherming van mensen, maar anderzijds kan het angst en verwarring veroorzaken binnen organisaties. Veel organisaties roepen snel dat iets niet mag, vaak zonder volledig begrip van de werkelijke inhoud en intentie van de regelgeving. Dit gebrek aan duidelijkheid kan leiden tot onzekerheid en terughoudendheid bij bedrijven, wat uiteindelijk het innovatiepotentieel belemmert.”

Zijn ervaring met AI is dat het vooral gaat om de processen. “Wanneer je AI succesvol wilt invoeren, moet je eigenlijk niet denken dat dit iets heel anders is dan traditionele software of de traditionele automatiseringsinitiatieven. Het is in wezen hetzelfde: de technologie is misschien anders, de motor is anders, maar het gaat er nog steeds om: hoe zorg ik ervoor dat ik met die motor een auto bouw die iemand van helpt? Ik ben daar pragmatisch in, want het debat is een beetje gepolariseerd. Er zijn partijen die zeggen ‘alles gaat ten goede veranderen’ en anderen zeggen ‘AI neemt de mensheid over.’ De waarheid ligt voor mij in het midden.”

Zie ook:

Hyperautomation 2024: Borg je toekomstbestendigheid met technologie

Misschien vind je deze berichten ook interessant