Home Bots & Business Voor het eerst meer robots aangeschaft buiten de automotive-sector

Voor het eerst meer robots aangeschaft buiten de automotive-sector

door Pieter Werner

Voor het eerst overtroffen de jaarlijkse bestellingen van robots die in de automotive sector. De verkoop van robots steeg in 2020 in Noord-Amerika 3,5%. Deze groei werd gedreven door een sterk vierde kwartaal, het op één na beste kwartaal. ooit voor de Noord-Amerikaanse robotverkoop met een stijging van 63,6% ten opzichte van Q4 2019.

Sectorstatistieken – gepubliceerd door de Robotic Industries Association (RIA), onderdeel van de Association for Advancing Automation (A3) – laten zien dat Noord-Amerikaanse bedrijven 31.044 roboteenheden hebben besteld, met een waarde van $ 1.572 miljard in 2020. In het vierde kwartaal bestelden bedrijven 9.972 eenheden met een waarde van op $ 479 miljoen.

“De toename van robotbestellingen die we zien, ondanks de pandemie, toont de groeiende interesse in robot- en automatiseringsoplossingen aan”, aldus Jeff Burnstein, A3-president. “Het is veelbelovend om de groei van robotica in nieuwe toepassingen te zien en een bredere groep gebruikers te bereiken dan ooit tevoren.”

Life sciences

Jaar-op-jaar bestellingen in life sciences stegen met 69%, voeding en consumptiegoederen groeiden met 56%, en kunststoffen en rubber kenden een stijging van 51%. Auto-orders stegen met 39% in 2020.

“In 2020 zagen we met name twee trends die de groei van niet-automotive orders voor robottechnologie stimuleerden”, zegt John Bubnikovich, Chief Regional Officer – Noord-Amerika, KUKA Robotics. “Ten eerste is het automatiseringscompetentieniveau in de algemene industrie gegroeid, en dat groeide uit tot een grotere vraag naar de technologie. Ten tweede veranderde het consumentengedrag aanzienlijk en waren de verwachtingen die door deze verschuiving waren gewekt moeilijk te vervullen zonder automatisering. ”

Instabiliteit

Tegelijkertijd, zegt Bubnikovich, zorgden verstoringen in de toeleveringsketen en instabiliteit in het personeelsbestand ervoor dat industrieën automatiseringsstrategieën versnelden. Dezelfde trends worden opgemerkt door andere grote robotfabrikanten.

“Met de veranderingen in het persoonlijke koopgedrag van mensen als gevolg van COVID, zijn robots in recordaantallen gebruikt om bestellingen in de e-commerce-ruimte uit te voeren en tegelijkertijd de juiste praktijken voor sociale distantiëring mogelijk te maken”, aldus Dean Elkins, Segment Leader – Handling , Yaskawa Motoman. “Bovendien hebben robots grotendeels geholpen bij de productie van persoonlijke beschermings- en testapparatuur en de medische hulpmiddelen die nodig zijn om onze samenleving gezond en veilig te houden.”

Klanteisen

“We hebben een substantiële toename van de activiteit gezien in niet-automobielsectoren, aangezien klanten zich richten op het flexibeler maken van hun productielijnen en beter in staat zijn om efficiënt een productie met een hoge mix en een lager volume te realiseren als reactie op de constant veranderende eisen van klanten”, zegt Mark Joppru, Vice President – Consumer Segment & Service Robotics, US ABB Robotics and Machine Automation.

“In de sector food, waar robots traditioneel werden gebruikt om eenvoudigere processen zoals het laden van dozen te automatiseren, worden ze bijvoorbeeld steeds vaker ingezet voor processen met een hogere waarde, zoals het direct bereiden van voedsel, wat resulteert in verbeteringen op het gebied van voedselveiligheid en hygiëne. Hoewel deze trends al enkele jaren bestaan, heeft COVID de percepties en prioriteiten van klanten veranderd, waardoor de adoptie van robotautomatisering versneld is. ”

Pandemie

In augustus 2020 rapporteerde A3 over de druk op de toeleveringsketens en de economische onzekerheid als gevolg van COVID-19. Alex Shikany, A3 Vice President, Membership & Business Intelligence, merkte op dat ondanks een daling van het aantal bestellingen, brancheleiders optimisme toonden over de rest van 2020, en nauwkeurig de sterke finish voorspelden tot 2020.

“De pandemie heeft bij productiebedrijven een gevoel van urgentie gecreëerd om als nooit tevoren in automatisering te investeren”, aldus Mike Cicco, President en CEO van FANUC America. “Traditioneel hebben bedrijven automatisering geïmplementeerd om de kosten te verlagen, de output te verhogen en de kwaliteit te verbeteren. De pandemie heeft echter een extra factor toegevoegd die fabrikanten ertoe aanzet hun toeleveringsketen opnieuw te onderzoeken om de flexibiliteit te vergroten, verstoringen te minimaliseren en deze dichter bij hun klanten te brengen. Met deze mentaliteit zijn er meer mogelijkheden voor het opschalen van robottoepassingen over meerdere faciliteiten, vooral voor grotere bedrijven. Het onbenutte potentieel voor automatisering is een veelbelovend teken voor onze branche; de mogelijkheden voor automatisering zijn vandaag werkelijk onbeperkt. ”

Misschien vind je deze berichten ook interessant