De ontwikkelingen op het gebied van Robotic Process Automation (RPA) gaan snel en zullen grote veranderingen met zich mee brengen. Thomas Janssen, lead cognitive consultant bij Node1 en recent uitgeroepen tot UitPath MVP 2022, zet de trends in een top 5.
5 Cognitive automation: bots worden slimmer
‘Van oudsher is RPA geschikt voor routinematige, op regels gebaseerde processen. Cognitive automation gaat over AI die kan leren en besluiten kan nemen als een mens. Bots die worden ingezet voor RPA worden steeds meer verrijkt met AI en andere slimme technieken, dus we gaan steeds slimmere softwarerobots aan het werk zien. Die technieken werden al langer gebruikt in organisaties zoals bijvoorbeeld banken, maar tot nu toe meestal geïsoleerd van RPA. Des te slimmer de RPA-bots worden, des te waardevoller ze zullen zijn voor de organisatie. Ook processen die minder “rule-based” zijn, komen nu voor automatisering in aanmerking.’
4 End-to-end process automation: bots nemen hele bedrijfsprocessen over
‘De eerste toepassingen van RPA betroffen meestal specifieke processen in de back office. Maar tegenwoordig is er veel meer mogelijk, zeker met die cognitive automation. Je kunt bijvoorbeeld een chatbot aan de voorkant laten samenwerken met een RPA-bot aan de achterkant. Je gaat dan met een meer holistische blik naar de processen in een organisatie kijken. Daarvoor is wel ervaring met RPA nodig. Een organisatie die net met RPA gestart is, adviseer ik om te focussen op kleinere processen – zodat je succes ratio zo hoog mogelijk wordt. Nadat er ervaring met nieuwe technologie is opgebouwd en medewerkers vertrouwen hebben in RPA kun je met een bredere blik gaan kijken. De organisaties die de “early adopters” waren met RPA kijken inmiddels met zo’n holistische blik. Zij gaan als eerste profiteren van wat ook wel “hyper automation” of de “fully automated enterprise” genoemd wordt: hele bedrijfsprocessen zullen worden overgenomen door bots.’
3 Gen2 RPA: bots doen hun werk achter de schermen
‘Trendwatchers in de sector wijzen op de hevige concurrentiestrijd tussen verschillende automatiseringsplatformen – zoals RPA, BPA, iPaaS, LCAP, AI – en verwachten dat RPA als winnaar tevoorschijn zal komen. RPA gooit hoge ogen omdat het ontzettend “agile” is. In acht weken kunnen we een bot bouwen, en als bijvangst hebben we dan ook alle relevante business-processen kraakhelder in kaart gebracht. Traditionele automatiseringsprojecten duren jaren en kosten bakken met geld. De verwachtging is dat RPA-platformen zullen blijven groeien, maar het aandeel “pure RPA” zal omlaag gaan. Daarmee bedoelen we RPA-bots die door middel van een GUI (Grafische User Interface) applicaties bedienen. De nieuwe generatie robots zal zo veel mogelijk gebruikmaken van API’s (Application Programmable Interfaces). Met API’s “praten” bots achter de schermen met applicaties, zonder gebruik te maken van de gebruikersinterface van de applicatie. RPA zal achter de schermen het orkestratieplatform zijn, maar zal voor de gebruiker aan de voorkant minder zichtbaar zijn. Gen2 RPA noemen we dat. Het voordeel is dat de bots stabieler en sneller worden als ze meer gebruik maken van API’s, er is minder kans op problemen bij updates van onderliggen de applicaties.’
2 Semantic automation: bots gaan zelf interpreteren
‘Semantische automation zal een revolutie betekenen in RPA. De eerste robots verwerkten data zonder die te begrijpen, ze volgden voorgeprogrammeerde regels. Eigenlijk waren ze gewoon superdom. Ze probeerden buiten het tekstvak te typen en als een knop van kleur veranderde snapten ze het al niet meer. Met semantic automation gaan bots meer begrijpen van hun omgeving en van het bedrijfsproces. Ze werken met complexere selectors, zoals image recognition, waardoor ze zo’n knop blijven herkennen ook al verandert die van kleur. Ook document understanding werkt met deze technologie. Bots gaan zelf relaties leggen, context interpreteren en betekenis toekennen. Dat is een interessante verschuiving in het oude paradigma, waarin robots moeite hebben met dingen die voor mensen vanzelfsprekend zijn, zoals kijken en interpreteren, en mensen moeite hebben met taken die voor robots gemakkelijk zijn, zoals duizenden berekeningen in een seconde uitvoeren. Wij worden daar niet beter in, maar robots gaan wel meer op ons lijken.’
1 Citizen Development: iedereen kan bots bouwen
‘Met stip de belangrijkste trend, waar ik zelf heel enthousiast over ben. Citizen developers zijn medewerkers uit de business, zonder IT-achtergrond, die zelf robots gaan bouwen. Zij weten als geen ander welk werk ze door de robot willen laten doen en hoe die robot dat moet doen. Natuurlijk moeten ze daar eerst in getraind worden, maar je hoeft er niet voor te kunnen programmeren. Het is bij wijze van spreken net zo eenvoudig als de instellingen van je telefoon aanpassen. Leveranciers zoals UiPath focussen steeds meer op Citizen Development. UiPath biedt bijvoorbeeld Studio X aan, een no-code platform. Daarmee kan iedereen een bot bouwen. Een groot bijkomend voordeel is dat medewerkers die zelf bots bouwen, ze ook beter gaan begrijpen. En leren dat ze niet bang hoeven zijn voor de bots en alle veranderingen die ze met zich meebrengen. Want die veranderingen komen: we gaan naar een “hybride workforce” die bestaat uit mensen én bots. Ik hoor van sollicitanten die op hun een gesprek vragen of ze wel hun eigen robot krijgen als ze in dienst komen. Anders komen ze niet, want ze hebben geen zin om de hele dag saai en repetitief werk te doen. Ze hebben groot gelijk. Digitale transformatie is te belangrijk om alleen aan IT over te laten, het werkt alleen als het hele bedrijf eraan meedoet.’