Reisbureau TUI maakt gebruik van generatieve AI om contentcreatie te automatiseren. In samenwerking met Amazon Web Services (AWS) ontwikkelde TUI een prototype met Amazon Bedrock, waarbij gebruik werd gemaakt van twee AI-modellen: Llama 2 van Meta voor het genereren van hotelbeschrijvingen en Claude 2 van Anthropic voor het opmaken van de output. Deze aanpak verkortte de tijd voor het produceren van content van acht uur naar minder dan tien seconden, met behoud van de vastgestelde kwaliteitsnormen.
TUI Group bedient jaarlijks 21 miljoen klanten in 180 regio’s wereldwijd en beheert meer dan 400 hotels, 16 cruiseschepen, 1.200 reisbureaus en vijf luchtvaartmaatschappijen. Het creëren van consistente en merkgerichte content is essentieel voor de promotiestrategie van het bedrijf, zeker nu het aanbod aan hotels en vakanties groeit.
De implementatie van generatieve AI biedt een oplossing voor de toenemende vraag naar content. Het contentteam gebruikt AI om marketingteksten aan te passen aan de stijlrichtlijnen van TUI. De gebruikte technologieën, Amazon SageMaker en Amazon Bedrock, stellen TUI in staat om AI-modellen te bouwen en te beheren, met aandacht voor nauwkeurigheid, privacy en verantwoord gebruik.
Tijdens de ontwikkeling van het systeem bleek een tweefasenbenadering het meest effectief. In de eerste fase werd een kleiner AI-model getraind met een uitgebreide dataset om merkconsistentie te waarborgen. In de tweede fase werd een ander model ingezet voor het controleren van grammaticale en opmaakvereisten. Deze aanpak maakt het mogelijk de output snel aan te passen aan veranderende merkvoorschriften.
Uit een blinde test bleek dat 75% van de door AI gegenereerde hotelbeschrijvingen beter werd beoordeeld dan de door mensen geschreven teksten. Daarnaast scoorden de AI-teksten gemiddeld 4% hoger op SEO-scores. De productiviteit van het contentteam nam hierdoor aanzienlijk toe: waar het eerder maanden duurde om hotelbeschrijvingen te produceren, kan dit nu in enkele uren worden gerealiseerd.