“Technologie verandert wat het betekent om mens te zijn,” zei Daryl Plummer, distinguished vice president and Gartner Fellow, deze week tijdens Gartner IT Symposium/Xpo in Orlando. “Naarmate burgers en werknemers technologie meer gaan beschouwen als een verbetering van hun vermogens, zal ‘mens zijn’ ook veranderen. CIO’s in eindgebruikersorganisaties moeten het effect van deze veranderingen begrijpen, en de verwachtingen over de betekenis van deze technologie bijstellen.”
Mens in een digitale wereld
De analisten van Gartner noemden in hun strategische voorspellingen voor 2020 verschillende gebieden waarop AI voor ingrijpende veranderingen zal zorgen. De vier gebieden waarop die verandering het meest merkbaar zullen zijn, zijn augmentatie, het nemen van beslissingen, emotie en gezelschap. Gartner benadrukt op het congres dat het naast voorspellingen over technologie steeds meer gaat over wat het betekent om mens te zijn in een digitale wereld.
Gehandicapten aannemen
Een van de AI-gerelateerde voorspellingen is dat in 2023 het aantal mensen met een handicap dat wordt aangenomen zal verdrievoudigen, omdat AI en nieuwe technologieën drempels zal wegnemen. Plummer: “Mensen met een handicap vormen een pool van talent waar nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Artificial intelligence (AI), augmented reality (AR), virtual reality (VR) en andere opkomende technologieën maken de werkplek steeds toegankelijker voor mensen met een handicap.”
Meer winst
Volgens Gartner zullen organisaties die actief mensen met een handicap werven daar direct de vruchten van plukken. Niet alleen in termen van goodwill, maar ook door een 89 procent hoger retentiepercentage een 72 procent hogere productiviteit en een groei in winstgevendheid van 29 procent.”
Advertenties en emotie
Een andere voorspelling is dat In 2024 het herkennen van emoties door AI effect zal hebben op meer dan de helft van alle advertenties die mensen zien. Gartner beschrijft Artificial emotional intelligence (AEI) als ‘the next frontier for AI development’, vooral voor bedrijven die emoties willen betrekken bij het beïnvloeden van aankoopbeslissingen. 28 procent van alle marketeers zegt dat AI en machine learning (ML)de belangrijkste technologieën zijn die hun vak gaan beïnvloeden. Computers met het vermogen de fysieke omgeving waar ze zich in bevinden te interpreteren vision is een van de technologieën die ook gebruikt zal gaan worden om emoties bij gebruikers te herkennen.”