Tata Consultancy Services gaat samenwerken met The Walton Centre NHS Foundation Trust (The Walton Centre) om digitale oplossingen te ontwikkelen die de productiviteit van specialisten moeten verhogen, wachttijden voor patiënten verminderen en hun ervaring verbeteren.
De twee organisaties zullen zich richten op het transformeren van de ervaring bij ambulante verwijzingen naar neurologen. Volgens The Walton Centre vormen patiënten met hoofdpijn het grootste aantal van dergelijke verwijzingen, met een gemiddelde wachttijd van drie maanden om door een consultant te worden gezien. TCS zal een innovatieve, op kunstmatige intelligentie gebaseerde chatbot ontwikkelen, die de manier waarop hoofdpijnpatiënten worden gediagnosticeerd en behandeld zou kunnen veranderen.
De chatbot communiceert met patiënten die worden doorverwezen naar een neurologie- of hoofdpijnspecialist en verzamelt details over hun toestand en de symptomen door middel van een gestructureerde reeks vragen. Dit zal worden gebruikt om een gedetailleerde medische geschiedenis samen te stellen die clinici kunnen bekijken vóór de eerste afspraak met die patiënt en een verdere handelwijze kunnen aanbevelen.
Afhankelijk van de beoordeling van de clinicus, kan een patiënt in een versneld traject worden gezet om door een consulent te worden onderzocht of begeleiding krijgen bij het verlichten van symptomen terwijl hij op zijn beurt wacht. De chatbot vermindert de noodzaak voor gespecialiseerde consultants, wiens tijd zeer schaars is, om hun eerste afspraak te besteden aan het stellen van die vragen. Dit zal hun productiviteit verhogen en de wachttijd voor patiënten helpen verminderen. De chatbot zal de patiënt ook nuttige informatie verstrekken om hen te helpen zich voor te bereiden op en het beste uit hun eerste afspraak te halen.
De oplossing, die zal worden ontwikkeld als een prototype, zal gebruikmaken van cloud-native, serverloze technologieën en conversatie-AI, om klinische veiligheid en effectiviteit te garanderen.