IBM-partner Spacetime, heeft een nieuwe “plug and play” op AI gebaseerde virtuele assistent (chatbot) uitgebracht. Met deze oplossing, op basis van IBM Watson, kunnen gebruikers een avatar naar keuze selecteren, variërend van eenvoudige geanimeerde figuren tot hyperrealistische digitale mensen. Volgens bedrijf maken avatars chatbots veel aantrekkelijker en helpen ze bedrijven hun merk beter bij klanten te vertegenwoordigen.
Spacetime zegt dat zijn intelligente avatars eenvoudig kunnen worden gebruikt op de webpagina van een klant, en kunnen communiceren met bestaande inhoud of zelfs achteraf kunnen worden ingebouwd in bestaande op tekst gebaseerde chatbots. Ze kunnen ook worden geïntegreerd met CRM- en ERP-systemen voor gepersonaliseerde klantervaringen zoals productaanbevelingen of bestelgeschiedenis. De avatars gebruiken machine learning om dynamisch te reageren op emoties en sentimenten van gebruikers. Deze emotionele responsiviteit biedt volgens Spacetime een veel rijkere en authentiekere ervaring dan het gebruik van op tekst gebaseerde chatbots.
Volgens Gartner wordt selfservice de norm, omdat klanten steeds vaker een geïntegreerde ervaring verwachten. Organisaties wenden zich tot spraak- en andere AI-aangedreven technologieën om klanten te geven wat ze willen en een hogere operationele efficiëntie te bereiken. De trend dat klanten hun eindeloze digitale activiteiten toewijzen aan virtuele assistenten, chatbots en andere zelfbedieningstools zal de komende tien jaar groeien.