Pegasystems heeft AI toegevoegd aan het Pega Smart Dispute-systeem om banken te ondersteunen bij het efficiënter afhandelen van terugvorderingsprocessen. Met de integratie van Pega Process AI moet het systeem aankoopgeschillen en fraudeclaims voor klanten sneller kunnen analyseren en behandelen.
Een chargeback of terugvordering ontstaat wanneer een klant een eerder gedaan betaling wil terugdraaien, vaak vanwege onenigheid over een afschrijving of vermoeden van fraude. Wereldwijd neemt het aantal chargebacks toe, wat voor banken een tijdrovend onderzoeksproces met zich meebrengt.
Pega Smart Dispute kan met de toevoeging van Pega Process AI automatisch een aankoopgeschil analyseren en voorspellen wat de kans is dat deze wordt goedgekeurd volgens de regels van betalingsnetwerken zoals Visa. Dit maakt het voor banken mogelijk om bepaalde zaken te automatiseren en andere, complexere gevallen toe te wijzen aan medewerkers. Deze efficiency kan leiden tot kostenbesparingen en een snellere afhandeling voor klanten.
Pega Smart Dispute is een beheersysteem voor betwistings- en fraudeclaims, dat informatie vastlegt gedurende het gehele geschillenproces. Het systeem is gebouwd op het low-code platform van Pega en wordt vooraf geconfigureerd met Pega Process AI-scenario’s voor het voorspellen van terugvorderingsuitkomsten.
Pega Process AI, dat is geïntegreerd in het systeem, combineert automatisering met AI-gestuurde besluitvorming en natuurlijke taalverwerking. Het leert voortdurend van eerdere uitkomsten en beslissingen, wat bijdraagt aan verbeterde nauwkeurigheid en effectiviteit over tijd.