In 2030 zal 80% van de mensen dagelijks in contact komen met slimme robots. Dit is een van de voorspellingen die Gartner-analisten deden tijdens de openingstoespraak van Gartner IT Symposium, dat gisteren begon in Barcelona. Generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) verandert fundamenteel hoe mensen en machines met elkaar omgaan.
Kunstmatige intelligentie (AI), vooral de sprong in generatieve AI (GenAI), maakt deel uit van een grotere verschuiving in hoe mensen en machines met elkaar omgaan, volgens Gartner, Inc. Deze verschuiving biedt twee belangrijke aandachtsgebieden voor CIO’s en IT-executives, aangezien AI een bedrijfsinitiatief wordt, niet alleen een IT-initiatief.
“GenAI is niet zomaar een technologie of een zakelijke trend. Het is een diepgaande verandering in hoe mensen en machines met elkaar omgaan,” aldus Mary Mesaglio, Distinguished VP Analyst bij Gartner. “We gaan van wat machines voor ons kunnen doen naar wat machines voor ons kunnen zijn.”
“Machines evolueren van onze gereedschappen naar onze teamgenoten,” aldus Gabriela Vogel, Senior Director Analyst bij Gartner. “Gartner voorspelt dat tegen 2025 GenAI een partner op de werkvloer zal zijn voor 90% van de bedrijven wereldwijd.”
Vogel voegde eraan toe dat CIO’s een belangrijke rol hebben in hoe zij AI vormgeven en hoe AI ons vormgeeft. Volgens recente Gartner-enquêtes onder CEO’s zijn CIO’s hun eerste keuze om de waarde van GenAI te ontsluiten.”
Tijdens de openingskeynote van Gartner IT Symposium/Xpo, dat hier plaatsvindt tot en met donderdag, vertelden Gartner-analisten aan het publiek van meer dan 6.500 CIO’s en IT-executives om twee gebieden prioriteit te geven om de mogelijkheden van AI in de komende 12-24 maanden te ontketenen – hun AI-ambitie bepalen en AI-klaar worden.
Twee smaken van AI
Alledaagse AI richt zich op productiviteit. De machine is een productiviteitspartner. Het stelt werknemers in staat om sneller en efficiënter te doen wat ze al doen. Momenteel richt 75% van de CIO’s en technologieleiders in EMEA zich op de kansen van alledaagse AI. “Het is belangrijk op te merken dat alledaagse AI met verbazingwekkende snelheid van opwindend naar gewoon zal gaan,” zei Mesaglio. “Iedereen zal toegang hebben tot dezelfde tools, en het zal geen duurzaam concurrentievoordeel bieden. Alledaagse AI zijn de nieuwe tafel inzetten.”
Game-changing AI richt zich voornamelijk op creativiteit. “Het maakt ons niet alleen sneller of beter. Het creëert nieuwe resultaten via AI-geactiveerde producten en diensten; of het creëert nieuwe manieren om nieuwe resultaten te creëren, zoals met AI-geactiveerde nieuwe kerncapaciteiten. Met game-changing AI zullen machines bedrijfsmodellen en hele industrieën verstoren,” aldus Mesaglio.
“Steeds meer AI zal gezamenlijk worden geleverd door IT en de bredere onderneming,” zei Vogel. “Om te slagen, moet het hele uitvoerende team betrokken zijn. Dit biedt CIO’s een enorme kans om het verschil te maken.”
CIO’s kunnen hun CEO en CxO-collega’s helpen om door de complexiteit van AI te snijden en de AI-ambitie van hun organisatie te definiëren door de kansen en risico’s van het gebruik van GenAI in vier gebieden te onderzoeken: de achterkant van het kantoor, de voorkant van het kantoor, nieuwe producten en diensten en nieuwe kerncapaciteiten.
AI-Klaar
Terwijl AI blijft transformeren hoe mensen en machines met elkaar omgaan, moeten CIO’s actief de aard van deze verandering vormgeven. In dit nieuwe tijdperk van interactie tussen mens en machine zullen er veel onvoorziene gevolgen zijn.”
“Een technologische beslissing is niet langer alleen een technologische beslissing. Het is tegelijkertijd een technologische, economische, sociale en ethische beslissing,” aldus Mesaglio. “Om beslissingen over AI in hun organisatie te navigeren, hebben CIO’s en IT-leiders vuurtorenprincipes nodig – een visie voor AI die de weg verlicht en zegt wat voor soort mens-machine-relaties ze wel en niet zullen accepteren.”
Er zijn echter maar weinig organisaties die vuurtorenprincipes of zelfs een duidelijke visie voor AI hebben vastgesteld. Een Gartner-enquête in juni 2023 onder 606 CIO’s en technologieleiders toonde aan dat slechts 9% van de organisaties een AI-visieverklaring heeft en meer dan een derde van de respondenten had geen plannen om een AI-visieverklaring te maken.
Om de snelle en veilige adoptie van generatieve AI in de komende 12 maanden te faciliteren, moeten organisaties drie dingen doen:
- AI-klaar principes vaststellen: Vuurtorenprincipes moeten in lijn zijn met de waarden van de organisatie. De waarden van de organisatie moeten het richtsnoer zijn voor het navigeren door de onbekende aspecten van hoe mensen en machines met elkaar zullen interacteren.
- Data AI-klaar maken: Om data AI-klaar te maken, moet deze voldoen aan vijf criteria. Het moet veilig, verrijkt, eerlijk, nauwkeurig zijn en worden beheerst door de vuurtorenprincipes.
- AI-klaare beveiliging implementeren: Voor elk positief gebruik van AI gebruikt iemand dezelfde technologie voor negatieve doeleinden. Dit is de donkere kant van AI. CIO’s moeten zich voorbereiden op nieuwe aanvalsvectoren en samenwerken met het uitvoerende team om een acceptabel gebruikbeleid voor publieke generatieve AI-oplossingen te creëren.
“Het tijdperk van door AI aangedreven bedrijven zal leiden tot onbedoelde gevolgen zonder voorafgaande planning. CIO’s hebben een manier nodig om de weg voorwaarts te verlichten, zelfs wanneer alles nieuw of troebel lijkt,” aldus Mesaglio. “Om deze verstoring veilig te benutten, moeten CIO’s samenwerken met leidinggevende leiders om hun ambities voor het gebruik van alledaagse AI en game-changing AI te definiëren, en om AI-klaare principes, data en beveiliging vast te stellen.”