Autofabrikant SEAT heeft onder de naam DIANA een pilotproject gelanceerd om autonoom rijdende auto’s te testen voor gebruik in een stedelijke omgeving. DIANA vervoert zelfstandig passagiers, die communiceren met de auto via een app. Ook zoekt de auto zelf een parkeerplek. Volgens de fabrikant moet grotere autonomie van auto’s in de toekomst ongevallen voorkomen en files verminderen.
In de Romeinse mythologie is Diana de godin van de jacht, patrones van de natuur en de maan. Deze beschermheilige, altijd afgebeeld met pijl en boog, waakte over de bossen en al het leven dat er werd geboren. Vanaf vandaag wijzen haar pijlen ook de weg naar de mobiliteit van de toekomst. Een pilotproject voor een zelfstandig rijdende auto, ontwikkeld door SEAT in samenwerking met het Automotive Technology Center van Galicië, draagt inmiddels haar naam.
‘DIANA’ is een innovatieproject waarmee SEAT autonome rijsystemen test. Het prototype op basis van een SEAT Leon is uitgerust met vijf lidar-sensoren, vijf radars, zes camera’s, twaalf echo’s en acht computers die een 360º zicht rondom geven. Deze componenten genereren een grote hoeveelheid gegevens die in milliseconden worden verwerkt en naar een centrale besturingsunit worden gestuurd. Vervolgens voert de auto op basis van al die data geheel autonoom de rijhandelingen uit.
Auto als chauffeur
Bij het DIANA-prototype geeft de bestuurder de controle over aan de auto, die vervolgens als chauffeur fungeert. Toch kan het prototype – indien nodig – de controle ook teruggeven aan de bestuurder, die daarom alert moet blijven voor het geval hij de besturing weer over moet nemen.
DIANA heeft drie functies:
- Autonomous Chauffeur: neemt de controle over in situaties met lage snelheden om start- en stopmanoeuvres uit te voeren
- Automated Valet Parking: parkeert de auto zonder hulp van de bestuurder
- Summoning: de auto haalt zijn eigenaar op van een specifieke locatie en brengt hem naar een gewenste bestemming. De auto is getest op het terrein van SEAT nabij Barcelona en recent ook op een afgesloten, gecontroleerde route door de stad. Via een app kan de bestuurder de auto oproepen. Die start automatisch en benut de juiste rijstrook dankzij een HD-kaartlocatiesysteem waarmee de auto tot op de centimeter nauwkeurige weet waar hij zich bevindt. Wanneer DIANA stopt om de gebruiker in te laten stappen, worden de portieren automatisch ontgrendeld en geven de alarmlichten aan dat de auto stilstaat. Zodra de gebruiker is ingestapt, geeft de auto een startsignaal en rijdt weg. Bij een obstakel op de weg, zoals een voetganger, detecteert de auto dit tijdig en remt hij zelfstandig af. Zodra de gebruiker op de gekozen bestemming is uitgestapt, zoekt DIANA zelf een vrije parkeerplek en parkeert zichzelf automatisch in.