Passagiers die terugkomen van hun reis kunnen voortaan zien waar hun bagage zich bevindt en hoelang het duurt voordat deze op de bagageband verschijnt. Schiphol maakt hiervoor gebruik van voorspellende algoritmes. Van deze technologie maakt de luchthaven al langer gebruik bij de grondafhandeling van vliegtuigen.
Op alle 150 schermen in de bagagehallen, in de Schiphol App en op de website kunnen reizigers op de minuut nauwkeurig volgen wanneer hun bagage op de band aankomt. Daarnaast wordt aangegeven of de koffers nog in het vliegtuig zitten, onderweg zijn naar de bagagekelder of al op de band zijn gelegd. Op deze manier wil Schiphol ervoor zorgen dat reizigers inzicht krijgen in de meest actuele informatie over de status van hun bagage.
Sander van Tienhoven, Product Owner Passagiersinformatie: “We doen regelmatig onderzoek onder passagiers om te weten waar ze behoefte aan hebben tijdens hun reis van of naar de luchthaven. Hieruit kwam een duidelijke behoefte naar voren: weten wanneer de bagage op de band aankomt. Dankzij onze nieuwe AI-gedreven functionaliteit kunnen we deze informatie nu op een heldere manier verstrekken.”
Zelflerend datamodel
Schiphol heeft een zelflerend datamodel ontwikkeld dat gebruikmaakt van dertien verschillende databronnen om de bagagewachttijd te voorspellen. Eén van deze databronnen is de technologie van Deep Turnaround die de luchthaven gebruikt om het omdraaiproces van vliegtuigen inzichtelijk te maken. Zodra een vliegtuig geland is en geparkeerd staat aan de gate, wordt deze weer klaargemaakt voor vertrek.
Dit gaat van schoonmaak tot catering en van bagage-afhandeling tot tanken. Doordat dit inzichtelijk is, kan de luchthaven deze informatie gebruiken om specifiek te voorspellen hoelang het duurt voordat de bagage op de band ligt, of deze nog in het vliegtuig zit of onderweg is naar de bagagehal. Al deze tussenstappen kunnen reizigers vervolgens via de schermen boven de banden, in de Schiphol App en op de website volgen.