Schiphol Airport, KLM Cityhopper en KLM Ground Services zijn gestart met de tweede fase van een proef met elektrische zelfrijdende bussen. In deze fase wordt een vaste, vooraf geprogrammeerde route gevolgd om KLM Cityhopper-bemanningsleden te vervoeren tussen het platform en de terminal. De eerste fase, die eerder dit jaar plaatsvond, richtte zich op het testen van de technische kenmerken en bruikbaarheid van de bussen van leverancier Ohmio.
De huidige fase vindt plaats in een complexere omgeving, waar meerdere operaties gelijktijdig plaatsvinden, waaronder aankomst en vertrek van vliegtuigen en vervoer van bemanning. De zelfrijdende bussen zijn uitgerust met sensoren, camera’s en LIDAR-technologie, die een 360-graden zicht bieden om objecten tot 30 meter afstand te detecteren en te omzeilen. De bussen zullen meerdere keren per dag rijden tot eind juli en bemanningsleden van platform A naar de terminal vervoeren.
Jan Zekveld, Hoofd Innovatie Schiphol, zegt: “Het is geweldig dat we de proef met de zelfrijdende bussen zo snel hebben kunnen opvolgen. We zijn benieuwd naar de inzichten die we op deze locatie zullen krijgen, vooral omdat punctualiteit en veiligheid op deze route cruciaal zijn. We zijn ook benieuwd hoe bemanningsleden zelfrijdend vervoer ervaren. Dit zal helpen om vertrouwen in de technologie op te bouwen en mogelijk de toekomstige integratie van andere zelfrijdende voertuigen te vergemakkelijken.”
Maarten Koopmans, Managing Director KLM Cityhopper, voegt toe: “Ik ben erg enthousiast over deze proef en vind het geweldig dat onze bemanning deze innovatieve, zelfrijdende bus kan testen. KLC heeft altijd vooropgelopen in de implementatie van de nieuwste technologieën en deze innovatie past ook perfect bij KLM’s doel om tegen 2030 emissievrije grondafhandeling te realiseren.”
Royal Schiphol Group heeft als langetermijndoelstelling om tegen 2050 de meest duurzame en kwalitatief hoogwaardige luchthavens ter wereld te exploiteren. Dit omvat een overgang naar autonome, emissievrije voertuigen voor grondoperaties, waarbij personeel toezichthoudende rollen op zich neemt als onderdeel van een bredere beweging naar automatisering.
Foto’s: Credit KLM