Salesforce heeft Agentforce gelanceerd – een reeks autonome AI-agenten die medewerkers moeten versterken door taken uit te voeren op het gebied van service, sales, marketing en ecommerce. Dat vergroot de efficiëntie en klanttevredenheid. Agentforce stelt bedrijven in staat om hun personeelsbestand indien nodig in enkele klikken op te schalen. Daarmee is Agentforce een onbeperkt digitaal netwerk van AI-agenten, dat gegevens kan analyseren, beslissingen kan nemen en acties kan ondernemen.
Dit gaat bijvoorbeeld om het beantwoorden van vragen van klanten, het kwalificeren van sales-leads en het optimaliseren van marketingcampagnes. Met Agentforce kan elke organisatie eenvoudig eigen digitale medewerkers of agenten bouwen, aanpassen en uitrollen voor elke toepassing, in elke industrie.
“Agentforce vormt de toekomst van AI en die toekomst begint vandaag. Het vertegenwoordigt de derde golf van AI, waarbij we afscheid nemen van copiloten en een nieuw tijdperk verwelkomen van uiterst nauwkeurige, intelligente agenten die bijdragen aan de klanttevredenheid. In tegenstelling tot andere platformen is Agentforce een revolutionaire en betrouwbare oplossing die AI naadloos integreert in elke workflow, waardoor het zich diep in het hart van de customer journey bevindt. Dit betekent dat het anticipeert op behoeften, relaties versterkt, groei stimuleert en proactieve acties onderneemt op elk contactmoment”, verklaart Marc Benioff, CEO van Salesforce. “Terwijl anderen je zelf aan de slag laten gaan met AI, biedt Agentforce een volledig op maat gemaakt platform dat direct inzetbaar en schaalbaar is. Het is voorzien van geavanceerde beveiligingsfuncties, gebaseerd op industriestandaarden en kent ongeëvenaarde flexibiliteit. Onze visie is ambitieus: we willen eind 2025 een miljard medewerkers uitrusten met de kracht van Agentforce. Dit is waar AI om gaat.”
De inmiddels verouderde copilots en chatbots zijn afhankelijk van menselijke verzoeken en hebben moeite met complexe en meervoudige taken. Agentforce biedt een nieuw niveau van verfijning door zelfstandig te opereren, de juiste gegevens te gebruiken, voor elke taak actieplannen te maken en deze plannen uit te voeren zonder menselijke tussenkomst. Net als een zelfrijdende auto gebruikt Agentforce realtime gegevens om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden.
De oplossing werkt onafhankelijk binnen de op maat gestelde kaders van een organisatie, waardoor elke interactie met de klant onderbouwd, relevant en waardevol is. En indien gewenst, geeft Agentforce de actie naadloos door aan menselijke medewerkers. Met een samenvatting van de interactie, een overzicht van de klantgegevens en aanbevelingen voor volgende stappen.
Peter Burns, Director of Marketing & Digital bij Heathrow Airport: “We zijn echt onder de indruk van de manier waarop het AI-platform van Salesforce onze services verbeterd heeft, onze klanttevredenheid heeft versterkt, en ons heeft geholpen om onze digitale omzet met 30% te verhogen. Als drukste luchthaven van Europa willen we een uitmuntende dienstverlening bieden aan de meer dan 80 miljoen passagiers die ieder jaar door onze terminals komen. De nieuwe AI-functionaliteiten van Salesforce zullen ons helpen om de reiservaring verder uit te breiden en Heathrow up-to-date te houden.”
Hoe het werkt
Agentforce zorgt voor aanzienlijke innovatie in het Salesforce-platform. Dat platform, met Salesforce Data Cloud als kern, stelt Agentforce in staat om AI-gestuurde, naadloze ervaringen te leveren door klantdata in realtime te harmoniseren en toegankelijk te maken zonder dat deze gekopieerd hoeft te worden. De nieuwe Atlas Reasoning Engine, het brein achter Agentforce, combineert zes AI-componenten om queries en antwoorden te verfijnen, kennis te benutten en nauwkeurige, geautomatiseerde acties binnen bestaande systemen uit te voeren. Agentforce integreert ook naadloos met bestaande automatisatieoplossingen van Salesforce, waaronder MuleSoft.
Gebruikers kunnen ook een beroep doen op verschillende capabele, kant-en-klare, autonome agenten. Deze agenten zijn eenvoudig aan te passen en snel inzetbaar met een aantal klikken, zonder code. Ze werken 24/7 en zijn schaalbaar over diverse kanalen. De agenten verbeteren efficiëntie in klantenservice, sales en marketing door AI-gestuurde automatisering – zoals het oplossen van serviceverzoeken, het ondersteunen van verkoopteams, en het optimaliseren van marketingcampagnes.
Bovendien is er ook een ruime set met low-code applicaties beschikbaar die klanten kunnen gebruiken om snel en gemakkelijk agenten te bouwen – zonder de complexiteit en kosten die komen kijken bij het trainen van AI-modellen.
- Agent Builder maakt het bijvoorbeeld mogelijk om agenten aan te passen of te bouwen voor iedere rol of sector.
- Met Model Builder kunnen klanten aangepaste AI-modellen testen en activeren, terwijl Prompt Builder gebruikers in staat stelt om gegenereerde resultaten te verbeteren door prompts te personaliseren met CRM- of Data Cloud-data.
- Tot slot heeft het Agentforce Partner Network – met toonaangevende partners als AWS, Google, IBM en Workday – meer dan twintig agenten en acties gebouwd die beschikbaar zijn via Salesforce AppExchange.