Salesforce heeft Einstein GPT gelanceerd, generatieve AI voor CRM. Deze technologie kan op grote schaal door AI gecreëerde content levert voor sales-, service-, marketing-, commerce- en IT-interactie. Einstein GPT combineert de eigen AI-modellen van Salesforce met generatieve AI-technologie van partners. Het maakt daarbij gebruik van realtime data van de Salesforce Data Cloud en benut zodoende alle klantgegevens van een bedrijf.
Met Einstein GPT kunnen klanten die data naadloos koppelen aan de AI-modellen van OpenAI of hun eigen externe model kiezen. Zo kunnen ze rechtstreeks in hun Salesforce-CRM opdrachten (prompts) doorgeven om content te genereren, die zich voortdurend en in realtime aanpast aan wisselende klantinformatie en -behoeften.
Einstein GPT kan bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mails genereren die verkopers naar klanten kunnen sturen, maar het kan ook specifieke antwoorden formuleren waarmee customer service-agenten de vragen van klanten sneller kunnen beantwoorden. Daarnaast kan de oplossing ook gerichte content creëren waarmee marketeers de respons op campagnes verhogen, en automatisch codes genereren.
“De wereld beleeft een van de meest ingrijpende technologische verschuivingen met de opkomst van real-time technologieën en generatieve AI. Dit komt op een cruciaal moment nu elk bedrijf zich richt op het verbinden met zijn klanten op meer intelligente, geautomatiseerde en gepersonaliseerde manieren”, aldus Marc Benioff, CEO van Salesforce. “Einstein GPT, in combinatie met onze Data Cloud en geïntegreerd in al onze clouds, en met Tableau, MuleSoft en Slack, is een andere manier waarop we de deur naar de AI-toekomst openen voor al onze klanten, en we integreren met OpenAI.”
Integratie met OpenAI: Salesforce combineert de bedrijfsgerichte ChatGPT-technologie van OpenAI met eigen AI-modellen om relevante en betrouwbare AI-gegenereerde inhoud te leveren.
“We zijn enthousiast om de kracht van OpenAI’s technologie toe te passen op CRM”, zegt Sam Altman, CEO van OpenAI. “Hierdoor kunnen meer mensen profiteren van deze technologie. Bovendien stelt het ons in staat om te leren over het gebruik in de praktijk, wat essentieel is voor de verantwoorde ontwikkeling en inzet van AI. Dat is een overtuiging die Salesforce met ons deelt.”
Einstein GPT in CRM
Einstein GPT is de nieuwe versie van Einstein, de AI-technologie van Salesforce, die op dit moment meer dan 200 miljard AI-voorspellingen per jaar levert. Dankzij de combinatie van eigen Einstein AI-modellen met toonaangevende natural language-modellen, kunnen organisaties natuurlijke taalverwerking toepassen op hun CRM-data. Dit maakt het mogelijk om krachtige, tijdbesparende automatiseringen door te voeren en gepersonaliseerde, door AI ontwikkelde content te creëren.
Aangekondigd zijn:
- Einstein GPT voor Sales: genereer automatisch verkooptaken zoals het opstellen van e-mails, het plannen van meetings en het voorbereiden van de volgende interactie.
- Einstein GPT voor Service: maak kennisartikelen op basis van gespreksverslagen van eerdere cases. Genereer automatisch gepersonaliseerde chat-antwoorden voor customer service-medewerkers om de tevredenheid van klanten te verhogen.
- Einstein GPT voor Marketing: produceer dynamisch gepersonaliseerde content voor klanten en prospecten via e-mail, mobiel, web en advertenties.
- Einstein GPT voor de Slack-apps van Salesforce: lever AI-gedreven klantinzichten in Slack, zoals slimme samenvattingen van verkoopkansen en acties van eindgebruikers zoals het bijwerken van kennisartikelen.
- Einstein GPT voor ontwikkelaars: verhoog de productiviteit van ontwikkelaars met het eigen Large Language Model van Salesforce door een AI-chat-assistent te gebruiken om code te genereren of vragen te stellen voor talen als Apex.