Home Bots & Business RPA en nutsbedrijven, een perfecte match

RPA en nutsbedrijven, een perfecte match

door Pieter Werner

Nutsbedrijven nemen een unieke positie in. De moderne samenleving is afhankelijk van energie-, gas-, water- en afvalbeheer. Soms worden deze activiteiten gereguleerd door de overheid, soms worden ze juist gedereguleerd zodat de klant keuzevrijheid heeft. De sector is een combinatie van een openbare dienst en de vrije markt, maar één ding is zeker: digitalisering speelt een steeds grotere rol binnen de nutssector. Eén technologie wordt steeds interessanter voor hen: Robotic Process Automation (RPA).

Nutsbedrijven hebben te maken duizenden installatie-, reparatie-, onderhouds- en herstelopdrachten op het gebied van water, gas, elektriciteit en telecommunicatie. Deze sector vormt de basis van de beschaafde wereld. Procesautomatisering met robots is eenvoudig aan te passen aan een groot aantal sectoren; het is de handschoen die zowel financiën, gezondheidszorg, bankieren als boekhouding past. RPA biedt dus ook nutsbedrijven de efficiëntie en kostenbesparingen die zij nodig hebben om een ​​excellente ervaring te bieden aan hun klanten.

200% ROI

We kunnen niet meer zonder water, gas of elektriciteit. Procesautomatisering met robots is een nieuw verschijnsel. Toch kunnen nutsbedrijven en RPA uitstekend samengaan. Waarom? Een goed voorbeeld is een energiebedrijf in het VK waar backoffice-robots meer dan 1 miljoen transacties per maand hebben verwerkt. Het jaar na de implementatie leidde dit tot een ROI van 200%.

De volgende 7 aspecten spelen belangrijke een rol bij RPA in nutsbedrijven:

  1. Veel vitale processen in de nutssector kunnen worden geautomatiseerd

Schade door menselijke fouten kan hoger zijn dan u bereid bent te betalen. Omdat klanttevredenheid belangrijker is dan ooit in deze tijden van transformatie die we doormaken is het verstandig om open te staan ​​voor automatiseringen. Meten , factureren, beheer van klantgegevens en klachtenafhandeling zijn slechts enkele voorbeelden van zich herhalende processen die beter, sneller en efficiënter kunnen worden uitgevoerd door softwarerobots.

  1. RPA kan de nutssector beschermen tegen demografische ontwikkelingen

Elektriciteit, water of gas zijn diensten waarvoor zeer gespecialiseerde medewerkers nodig zijn. Maar tegelijkertijd horen nutsbedrijven tot de sectoren die het zwaarst worden getroffen door de verandering op de wereldwijde arbeidsmarkt als gevolg van de vergrijzing. Ook daar kan RPA uitkomst bieden.

  1. RPA kan de nutssector ‘upgraden’

Innovatie door procesautomatisering met robots is beter dan andere opties om twee zeer eenvoudige redenen: tijd en geld. De maatschappelijke impact van nutsbedrijven is groot, daarom vragen innovatieve structurele veranderingen om een ​​uitgebreide goedkeuringsagenda. Dat kost natuurlijk veel tijd. Upgrades zijn vrij complex en kostbaar, waardoor innovatie binnen de huidige infrastructuur een betere optie is. En dat is wat RPA biedt.

  1. RPA kan kosten helpen verlagen

Het vertrouwen op robots om herhalende processen uit te voeren kan leiden tot een aanzienlijke kostenbesparing. Een en dezelfde bot kan worden gebruikt om verschillende taken op laag niveau uit te voeren. Bots hebben geen vrije dagen of betaalde vakantie nodig, gaan nooit staken, en hebben geen last van stress of vermoeidheid. Dit alles draagt ​​aanzienlijk bij aan kostenbesparingen.

  1. RPA is schaalbaar

RPA kan worden geïmplementeerd om de beste oplossing te bieden voor de specifieke infrastructuur van ieder project. Dit bespaart kapitaal dat u anders zou moeten investeren in het opleiden van nieuw personeel.

  1. Procesautomatisering met robots zorgt voor rendabele samenwerkingen

In de nutssector kunnen joint ventures vaak nuttig zijn om risico’s te beperken of om beter in te spelen op wet- en regelgeving. RPA kan helpen om de zorgen van IT-mensen te verlichten wanneer ze worden geconfronteerd met het op elkaar afstemmen van radicaal verschillende systemen op het werk in verschillende bedrijven. UiPath stelt dat RPA productieve interacties mogelijk maakt door ongelijksoortige platforms te overbruggen, zonder de noodzaak om ze opnieuw vorm te geven.

  1. Uw bedrijf zou een RPA-pionier kunnen zijn in de nutssector

Hoewel de vooruitzichten veelbelovend zijn, is RPA nog relatief nieuw in de energiesector. Zou je niet een voorloper willen zijn op het gebied van technologische ontwikkeling in nutsbedrijven? Er is veel ruimte voor innovatie, aangezien nutsbedrijven en automatisering tot nu toe niet veel gemeen hadden. Het is belangrijk om te benadrukken dat ‘dingen gemeen hebben’ niet mag worden begrepen in termen van ‘menselijke werknemers’ of softwarerobots. Het is eerder de taak van de ontwikkelaar van digitalisering om constructieve samenwerking te bevorderen.

Dit is een bewerking van een artikel dat eerder gepubliceerd is door de Australische IT-provider Cigen

Zie ook:

‘40 procent snellere verwerking van klantcontact met robots’

Reportage: ‘Gebruik RPA als mensen een hekel hebben aan processen’

Video: Essent zet RPA operationeel in (FFWD deel 6)

Robot vermindert werkdruk Aquafin met 90%

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant