Hyundai start als pilotproject twee bezorgdiensten met autonome robots die zijn gebaseerd op het modulaire Plug & Drive-platform (PnD). De projecten vinden plaats in een hotel en een residentieel/commercieel complex in de buitenwijken van Seoul.
De bezorgrobot van Hyundai bestaat uit een opslagunit die is geïntegreerd op een PnD-aandrijfplatform. Een connected scherm geeft informatie weer voor de klant aan wie de spullen worden afgeleverd.
Hyundai toonde zijn modulaire PnD-platform voor het eerst op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in 2022. Het platform heeft één wiel en combineert intelligente besturing en remmen, demping en aandrijving in het wiel. Een speciale actuator maakt verdraaiing van 360o mogelijk. Het PnD-platform beweegt autonoom met behulp van LiDAR en camerasensoren. In de geïntegreerde bergruimte vervoert de robot de spullen voor de klant.
De autonoom rijdende PnD-robot vindt zelf de beste route om spullen bij de klant af te leveren. Hij signaleert en ontwijkt bewegende en vaste obstakels terwijl hij soepel rijdend zorgt voor snelle levering.
‘PnD-bezorgrobots maken snelle leveringen mogelijk en zorgen ook voor meer veiligheid dankzij de gebruikte technologie voor autonoom rijden en de mogelijkheden om snel obstakels te ontwijken’, vertelt Dong Jin Hyun, Head of Robotics LAB van Hyundai. ‘We willen door middel van onze pilotprojecten onze mobiliteitsdiensten en het gebruiksgemak, de veiligheid en de betaalbaarheid ervan steeds verder verbeteren voor onze klanten.’
Rolling Hills Hotel in Hwaseong in de omgeving van het Research & Development Center van Hyundai, is een van de bedrijven die deelnemen aan de pilotprojecten van Hyundai. Het hotel gebruikt de PnD-robots dagelijks voor roomservice. Gasten die eten, drinken en andere spullen via een app bij de roomservice bestellen, krijgen hun bestelling op de kamer bezorgd door een PnD-robot. De gasten kunnen in real time het bezorgproces volgen zonder dat ze daarvoor extra apps moeten downloaden.
De bezorgrobots gebruiken een op deep learning gebaseerd algoritme om de directe omgeving en mensen om zich heen te herkennen. Bij de juiste hotelkamer signaleert de robot het opengaan van de deur en het verschijnen van de gast. Vervolgens opent de robot automatisch de klep van de bergruimte. De robot communiceert via toepasselijke boodschappen op zijn scherm, aangepast aan de gast. En als hij met de lift naar een andere verdieping gaat, weet de robot ook hoeveel mensen al in de lift staan. Als de lift al vol is, wacht hij netjes op een volgende lift.
De autonoom rijdende robot kan ook heel goed obstakel ontwijken en botsingen voorkomen – zelfs in de nauwe gangen van een hotel. Ook kan hij zonder hulp van mensen maar met behulp van connectiviteit met de lift naar een andere etage gaan. Daardoor kan de robot via de beste route zijn bezorgservice uitvoeren.
Hyundai werkt ook samen met Woowa Brothers, een Koreaanse bezorgdienst die werkt met de Baemin food delivery-app. Samen willen de bedrijven de technologie en de dienstverleningsmogelijkheden van bezorgrobots voor Last Mile Delivery buiten hotels verbeteren.
Als onderdeel van een nieuw project van Hyundai en Woowa Brothers wordt de PnD-bezorgrobot ook buiten ingezet, voor het afleveren van voedsel bij klanten die wonen in een residentieel/commercieel complex in de buitenwijken van Seoul. Als klanten hun bestelling hebben geplaatst via de Baemin-app, vindt de robot exact het juiste product in het winkelcentrum in het complex en levert dat af bij de klant.
Om de bezorgdienst mogelijk te maken, wordt in het pilotproject gebruikgemaakt van draadloze communicatie om toegang te krijgen tot gemeenschappelijke voordeuren en liften. Dat was voorheen vaak een probleem die robotbezorgdiensten in de weg stonden. De bezorgrobot kan het appartementencomplex binnengaan, naar de juiste etage met de connected liften en het eten bezorgen bij de klant thuis.
De technologie waarmee de bezorgrobots autonoom – binnen zowel als buiten – hun weg weten te vinden en het eten kunnen bezorgen zonder hulp van mensen, is een ingrijpende innovatie op het gebied van de Last Mile Delivery. Die trekt ook de aandacht van bedrijven in de verkoop en logistiek. Hyundai verwacht dat de bezorgrobots de efficiency in het gehele bezorgproces sterk zullen verbeteren.
Op basis van de uitkomsten van de pilotprojecten is Hyundai van plan om zijn PnD-robotbezorgdiensten verder uit te breiden en de bedrijfsuren en het aantal robots geleidelijk uit te breiden. Ook wil Hyundai zijn bedrijfsactiviteiten uitbreiden naar bedrijfstakken die bezorgdiensten willen gebruiken om contact te onderhouden met hun klanten.