Home Bots & Business Robots centraal in groeistrategie China

Robots centraal in groeistrategie China

door Marco van der Hoeven

Tijdens het zojuist gehouden ‘Derde Plenum’ heeft China de richting van zijn economische beleid bekend gemaakt: Beijing wil zich aanpassen aan de nieuwe industriële transformatie door robots als motor voor groei in te zetten. Het succesverhaal van China met industriële robots is uniek: het land is veruit de grootste robotmarkt ter wereld.

“China’s snelle ontwikkeling op het gebied van industriële robotautomatisering is buitengewoon,” zegt Marina Bill, voorzitter van de International Federation of Robotics. “De operationele voorraad overschreed twee jaar geleden de grens van 1,5 miljoen eenheden, waarmee China het eerste en enige land is met zo’n grote industriële robotvoorraad.” De installatie van 290.258 eenheden in 2022 vertegenwoordigt maar liefst 52% van de wereldmarkt.

Om aan deze vraag te voldoen, hebben binnenlandse en internationale robotsuppliers productievestigingen in China opgezet en de capaciteit continu vergroot.

Massale investeringen in de auto-industrie hebben de vraag sinds 2010 gestimuleerd. China is zowel de grootste automarkt ter wereld als de grootste productiebasis voor auto’s – inclusief elektrische auto’s – met sterk groeipotentieel. China is ook een belangrijke producent van elektronische apparaten, batterijen, halfgeleiders en microchips. Sinds 2016 heeft de elektrische en elektronica-industrie de auto-industrie vervangen als de belangrijkste klant en groeimotor van industriële robots in China. Diverse andere sectoren zijn ook begonnen met het uitbreiden van hun capaciteit door gebruik te maken van geavanceerde automatiseringstechnologie.

Robots als nieuwe motor voor groei

Vandaag de dag blijft de thuismarkt in China de grootste afzetmarkt voor Chinese robotfabrikanten: “Tot nu toe is het aantal geëxporteerde robots vanuit China zeer beperkt,” zegt Xiaogang Song, uitvoerend directeur en secretaris-generaal van de China Robot Industry Alliance (CRIA). “Chinese robots die naar het buitenland gaan, zijn pas een paar jaar geleden begonnen. Volgens onze statistieken is het totale aantal geëxporteerde robots minder dan 5%.”

“Net als elk bedrijf dat op zoek is naar een nieuwe markt, gaan Chinese robotbedrijven waar er vraag is naar hun producten,” zegt Song. Gewoonlijk zetten Chinese robotbedrijven hun vestigingen op door samen te werken met lokale partners en lokaal personeel in dienst te nemen. Het zal tijd kosten om merkbekendheid op te bouwen door het verhogen van het technologisch niveau en het bieden van betere diensten om te voldoen aan de behoeften van buitenlandse markten.

Op sommige gebieden, zoals visiesystemen of AI-toepassingen, hebben Chinese bedrijven voordelen door te voldoen aan de behoeften van de versnellende automatisering in de Chinese productiesectoren. Lagere productiekosten of lage kosten zijn ook een van de belangrijkste voordelen van Chinese robots.

Misschien vind je deze berichten ook interessant