Inspecties zijn nodig om de veiligheid en betrouwbaarheid van het gasnet te kunnen garanderen. Door strengere Europese wetgeving moet het aantal inspecties de komende jaren omhoog. Een intensief karwei waarvoor veel mensen nodig zijn. Maar door het tekort aan technisch personeel is dit een enorme uitdaging. Daarom kijkt netwerkbedrijf Alliander naar innovaties om het werk te ondersteunen, zoals robothond LASS-E, die samen met hogeschool Saxion wordt ontwikkeld.
Alliander is verplicht hun 42.000 kilometer aan leidingen en 2,5 miljoen aansluitleidingen te controleren op lekkages. Tot nu toe worden de inspecties op gaslekkages volledig door monteurs uitgevoerd, waar een toenemend tekort in is. Door nieuwe Europese regelgeving wordt het aantal inspecties verhoogd naar één keer per jaar, en mogelijk zelfs nog meer. “Daarom ontwikkelen Alliander en hogeschool Saxion samen een robothond die monteurs met zijn slimme speurneus kan ondersteunen bij het sneller en efficiënt inspecteren van ondergrondse gasleidingen”, zegt Eva Dienske, R&D Specialist bij Alliander.
Robothond LASS-E
De robothond LASS-E is voorzien van een ingebouwde computer waar kaartdata ingeladen wordt. Door de combinatie van kaartdata en de GPS-locatie kan LASS-E heel precies boven de ondergrondse gasleidingen lopen om ze te inspecteren. Onder begeleiding van de monteur detecteert de robot eventuele gaslekken met een ingebouwde gassensor. Het prototype van LASS-E is onlangs succesvol getest bij het testcentrum van Kiwa Training in Apeldoorn. “De succesvolle test toont aan dat het mogelijk is om de inspecties uit te voeren met een robot”, zegt Victor Sluiter, onderzoeker Smart Mechatronics and Robotics bij hogeschool Saxion. “De integratie van alle technologieën in LASS-E is een unieke innovatie. De vernieuwende systeemintegratie kan andere robotbouwers helpen bij het inspecteren van infrastructuur, zoals in landbouw, maar ook bovengrondse leidingen.”
Inzet in de praktijk
Nu bewezen is dat de technologie werkt, is het tijd om de inzetbaarheid in de praktijk te onderzoeken. “In het vervolgtraject van Alliander en Saxion richten we ons op de inzet van robots in de openbare ruimte”, vervolgt Sluiter. Hierbij kijken ze naar hoe de robot tussen de mensen en het verkeer nog steeds veilig, betrouwbaar en efficiënt opereert. Ook onderzoeken ze verder hoe LASS-E de monteurs het meest efficiënt kan ondersteunen bij inspecties.
Over het project
LASS-E is ontwikkeld binnen het CHARISMA-project. CHARISMA (CH4 Autonomous Robotized Inspection for Sustainable Maintenance) is een project van de partners Alliander en hogeschool Saxion en wordt gefinancierd door TechForFuture. Het doel van het project is het ontwikkelen van een efficiënte, veilige en betrouwbare oplossing die voldoet aan de inspectienormen voor gasleidingen vanuit de Europese Unie en helpt het milieu te beschermen.
Foto: Rikkert Harink