Humanetics heeft de DrivingRobot modular (DRm) gelanceerd, een systeem dat is ontworpen voor voertuigtesten, met name voor geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). De DRm biedt een flexibele en kostenefficiënte oplossing voor testen van verschillende voertuigtypen, waaronder personenauto’s, lichte bedrijfswagens, bestelwagens, bussen en zware vrachtwagens. Dankzij het modulaire ontwerp is het systeem aanpasbaar aan de eisen van zowel vrachtwagen- als personenautotesten.
Het DRm-systeem bestaat uit componenten zoals de SteeringRobot modular (SRm), PedalRobot modular (PRm) en een stuurwieladapter, die afzonderlijk of in combinatie kunnen worden gebruikt. Het systeem kan worden aangepast aan verschillende voertuiggroottes en -geometrieën, wat het geschikt maakt voor testen in reële rijomstandigheden, waaronder noodmanoeuvres. Het systeem is ontworpen om te voldoen aan veiligheidstestprotocollen van Euro NCAP en de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
De nadruk op de veiligheid van zware voertuigen (HGV) stond centraal bij de ontwikkeling van de DRm, waarmee de risico’s van deze voertuigen worden aangepakt. Het modulaire ontwerp biedt een hoog koppel en nauwkeurige controle, waardoor het effectief is voor ADAS-tests volgens de steeds strengere wereldwijde veiligheidsnormen. De NHTSA heeft onlangs een nieuwe eis geïntroduceerd dat alle personenauto’s tegen 2029 uitgerust moeten zijn met automatische noodremsystemen (AEB), terwijl Euro NCAP de protocollen voor het testen van zware vrachtwagens aan het afronden is.
Mark Westen, president van Humanetics Safety, verklaarde dat het DRm-systeem gericht is op het verbeteren van de efficiëntie en flexibiliteit van voertuigtesten. De gereedschapsloze installatie en het aanpasbare ontwerp vereenvoudigen het testproces voor zowel originele fabrikanten (OEM’s) als testfaciliteiten.