Home Bots in Beeld Robobus rijdt op Roland Garros

Robobus rijdt op Roland Garros

door Pieter Werner

Renault en de Franse Tennisfederatie (FFT), in samenwerking met WeRide, hebben een Level 4 (L4) zelfrijdende minibus-shuttledienst ingezet voor het Grand Slam tennistoernooi.

De L4 zelfrijdende minibus-shuttledienst bij Roland-Garros vervoert passagiers van parkeerplaats P2, gelegen aan de rand van het Bois de Boulogne, naar het Roland-Garros stadion. Na de wedstrijden vertrekt de zelfrijdende minibus vanaf het stadion naar het Porte d’Auteuil-gebied of keert terug naar parkeerplaats P2. De complete shuttle route beslaat ongeveer vijf kilometer en duurt ongeveer twaalf minuten. VIP’s en mediavertegenwoordigers kunnen kiezen bij welke halte zij willen instappen. De shuttle rijdt van 26 mei tot 9 juni, tussen 11:00 en 19:00 uur.

De WeRide Robobus is de eerste commercieel ingezette autonome bus op grote schaal. Hij is uitgerust met WeRide’s autonome rijsoftware en -hardware, waarmee wordt voldaan aan de wereldwijde vraag naar duurzame en koolstofarme openbaar vervoer. De WeRide Robobus biedt autonome shuttlediensten in verschillende scenario’s, waaronder stedelijke wegen, luchthavens, resorts en populaire toeristische locaties. Momenteel opereert de WeRide Robobus in bijna 30 steden wereldwijd.

Tony Han, oprichter en CEO van WeRide, verklaarde dat de lancering van de Robobus-shuttledienst bij Roland-Garros de eerste stap markeert in gezamenlijke inspanningen met Renault om koolstofarm openbaar vervoer te promoten via autonoom rijden. Dit betekent ook een mijlpaal in de strategie van WeRide en markeert de intrede van het bedrijf op de Europese markt. Han voegde eraan toe dat toekomstige samenwerkingen met Renault zich zullen richten op het bieden van veilige, comfortabele en milieuvriendelijke autonome openbaar vervoersdiensten in Europa.

Het langetermijndoel van Renault en WeRide is het ontwikkelen van een gelokaliseerde versie van de L4 zelfrijdende minibus voor de openbare vervoerssector, die voldoet aan de behoeften en normen van de Europese markt. Naar schatting zal de commerciële vraag naar zelfrijdende minibussen in de Europese openbare vervoerssector de komende jaren enkele duizenden eenheden per jaar bereiken.

Vorige maand hield Renault een persconferentie in Parijs om zijn strategie voor autonoom rijden te delen, met een focus op de openbare vervoerssector om te voldoen aan de vraag naar koolstofarm reizen in de Europese markt.

WeRide, opgericht in 2017, ontwikkelt autonome rijtechnologieën van Level 2 tot Level 4. WeRide is het enige technologiebedrijf ter wereld dat zelfrijdende vergunningen heeft in China, de Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore, en voert R&D, tests en autonome rijoperaties uit in meer dan 30 steden in zeven landen, met kantoren in Guangzhou, Peking, Shanghai, Shenzhen, San Jose, Abu Dhabi, Singapore en Stuttgart. WeRide heeft een vloot van autonome voertuigen die al meer dan 1.600 dagen operationeel is.

WeRide streeft ernaar om veilige en betrouwbare zelfrijdende oplossingen te ontwikkelen om mobiliteit en transport veiliger, betaalbaarder en toegankelijker te maken. WeRide biedt een scala aan producten zoals robotaxi’s, robobussen, robosweepers en geavanceerde rijoplossingen, en levert intelligente diensten in online ride-hailing, on-demand transport, stedelijke logistiek, milieusanering en geavanceerde rijoplossingen.

WeRide heeft partnerschappen met originele apparatuur fabrikanten (OEM’s) en Tier 1 bedrijven, waaronder de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, Yutong Group, GAC Group en BOSCH.

Misschien vind je deze berichten ook interessant