Home Bots & Business Renault robotiseert onderdelenwarehouse

Renault robotiseert onderdelenwarehouse

door Pieter Werner

Renault Group heeft de logistieke site van Villeroy Parts and Accessories in Frankrijk geautomatiseerd met een systeem van Exotec. Renault wil de verwerkingstijd van klantenorders verkorten met behulp van 191 Skypod-robots, die de werkomstandigheden voor werknemers moeten verbeteren en het energieverbruik met 30% reduceren.

De robots automatiseren de route die onderdelen afleggen van ontvangst tot verzending, wat moet leiden tot hogere efficiëntie en een veiligere werkomgeving. Het systeem maakt het mogelijk om artikelen in de hoogte te picken, waardoor het risico op vallen van werknemers wordt verminderd en de tijd die nodig is om bestellingen voor te bereiden aanzienlijk wordt verkort. Daarnaast optimaliseert het de opslagruimte in het magazijn.

De robots van Exotec kunnen in realtime worden aangepast door rekken, robots of transportbanden toe te voegen, wat het geschikt maakt voor de dynamische eisen van het dagelijkse werk in Villeroy. De robots navigeren autonoom met geavanceerde besturingsmogelijkheden en bewegen snel en efficiënt in complexe logistieke omgevingen.

Het magazijn van Renault in Villeroy zet momenteel 191 robots in voor orderverzameling, inventarisatie en opslag. Het Exotec-systeem ondersteunt het bedrijf bij het beheer van productstromen in logistieke centra.

Op volle capaciteit kan de faciliteit bijna 4.000 lijnen per uur voorbereiden met veertien pickstations. De voorbereidingstijd voor een bestelling is verkort van twee uur naar twintig minuten. Het energieverbruik van de locatie is met 30% verminderd dankzij de nieuwe robots. De Villeroy-site verwerkt momenteel tot 40.000 orderlijnen per dag met 110.000 productreferenties, waarvan 20.000 worden beheerd door het Exotec-systeem, inclusief onderdelen voor zowel nieuwe als oudere modellen van Renault.

Xavier Lhors, directeur aftersales logistiek bij Renault Group, claimt dat de samenwerking met Exotec de Villeroy-vestiging in staat stelt om het aantal bestellingen met 25% te verhogen en de klanttevredenheid te verbeteren.

Misschien vind je deze berichten ook interessant