Sociaal Domein Meerinzicht is genomineerd voor de SoftBot Awards op basis van hun innovatieve digitale medewerker. Deze technologie registreert aanvragen van inwoners uit Ermelo, Harderwijk en Zeewolde voor bijzondere bijstand, waaronder kosten voor bewindvoering, maaltijdvoorziening, reiskosten en griffiekosten.
Burgers dienen hun aanvraag in via een digitaal formulier, compleet met bijlagen, en sturen dit via e-mail naar een specifiek e-mailadres. De digitale medewerker van Meerinzicht gaat vervolgens aan de slag. Deze zet de e-mailberichten om in een werkproces, voegt de bijlagen toe en voorziet deze van een specifiek ‘oormerk’. Dit oormerken van bijlagen is van cruciaal belang voor de juiste archivering in een later stadium.
Voordat de digitale medewerker werd geïntroduceerd, kenden de werkprocessen diverse uitdagingen zoals foutgevoeligheid, traagheid in verwerking, repetitieve handelingen en de noodzaak om extra personeel in te huren tijdens piekbelastingen.
De digitale medewerker is opgebouwd uit herbruikbare componenten. Dit maakt de bouw van nieuwe robots niet alleen eenvoudiger, maar ook sneller. Bovendien draagt het bij aan de verdere standaardisatie van werkprocessen.