Dagelijks ontvangt Uitvoering Sociaal Domein van burgers en ondernemers betalingen met betrekking tot schulden en boetes die zij hebben opgebouwd binnen het Sociaal Domein. Dagelijks worden de afschriften verwerkt in de backofficeapplicatie. Nu leest een robot leest die bankafschriften uit, en koppelt op basis van een zelf gecreëerd algoritme de juiste klant en schuld aan elke betaling. Hierna boekt de robot ook de betaling.
De medewerkers kunnen de niet-gekoppelde betalingen aanvullen door middel van taken in Action Center van UiPath. Alle betalingen werden eerst handmatig gecodeerd met een klantnummer en schuldnummer op een .pdf-bestand (het bankafschrift). Voor elke betaalregel moesten meerdere acties en zoekopdrachten in de backofficeapplicatie handmatig worden uitgevoerd, zoals het opzoeken van de klant, welke schulden de klant had, of er aflossingsregelingen zijn, etc..
Na codering werd het .pdf-bestand doorgestuurd naar de financiële administratie. Elke betaalregel moest worden per stuk handmatig worden ingevoerd in de backofficeapplicatie. Het gaat om circa 20.000 betaalregels per jaar. De directe besparing is 0,5 FTE. De indirecte besparing als gevolg van de verbeterde datakwaliteit en minder herstelwerk is vergelijkbaar.