Ook Pegasystems breidt zijn low-code platform Pega Infinity uit generatieve AI. Deze zijn gebaseerd op vergelijkbare generatieve machine learning-modellen die de basis vormen van OpenAI’s ChatGPT. Ze moeten het softwareplatform ‘sneller, intelligenter en gebruiksvriendelijker’ maken.
In de toekomst moeten eenvoudige commando’s in natuurlijke taal zoals ‘Genereer een rapport’, ‘Verfijn deze aanbieding’ of ‘Ontwikkel een applicatie’ genoeg zijn om een taak uit te voeren. Gecombineerd met Pega’s AI-gestuurde decisioning en workflow automatisering, wil Pega generatieve AI ‘business-ready’ maken.
Dit helpt organisaties onder meer bij applicatieontwikkeling. Een ontwikkelaar kan App Studio bijvoorbeeld de opdracht geven ‘een aanvraag voor een woningkrediet te maken’ en hoeft dan alleen uit een lijst met automatisch gegenereerde taakelementen (fasen) en stappen binnen de workflow de juiste te selecteren om een nieuwe aanvraag te genereren. Gebruikers kunnen binnen enkele seconden testdata genereren wat ontwikkelaars dagen onnodig werk bespaart.
Marketeers kunnen de Pega Customer Decision Hub vragen ‘een hypotheekfinancieringsaanbod te verfijnen zodat het millenials beter aanspreekt’. Zo kunnen marketeers op een snelle en kosteneffectieve manier bepaalde klantsegmenten bereiken die in bestaande marketingcampagnes meestal niet worden benaderd. Dit zorgt voor meer engagement met ‘vergeten doelgroepen’.
Met de opdracht ‘Toon mij alle bestellingen per regio, per maand’ kunnen Pega-applicaties op basis van operationele gegevens een overzicht maken. Dit geeft managers transparant en direct inzicht in alle niveaus van hun workflows. Voor generatieve AI gelden dezelfde audits en menselijke goedkeuringsprocessen als voor het Pega Infinity platform.