OpenAI’s ChatGPT leidt tot zorgen over banenverlies in verschillende sectoren. In 2022 had de technologiesector te maken met moeilijke tijden als gevolg van de instorting van cryptocurrency en 152.000 banen die verloren gingen, waardoor innovatie bijna tot stilstand kwam. Echter, OpenAI bracht ChatGPT begin december vorig jaar uit, wat voor sommigen een reddingsboei leek te zijn, maar voor anderen een bedreiging.
Volgens een recent onderzoek door Sortlist maakt 23% van de werknemers in de software- en techindustrie zich zorgen over het verlies van hun baan door ChatGPT. Deze angst is misschien niet ongegrond, aangezien 26% van de werkgevers in dezelfde industrie overweegt om hun personeelsbestand te verkleinen als direct gevolg van de technologie.
Werknemers in de onderwijssector hoeven zich echter niet al te veel zorgen te maken, aangezien slechts 31% van hen vreest voor baanverlies door ChatGPT. Deze werknemers zijn bijna twee keer zo waarschijnlijk als hun werkgevers om te geloven dat ChatGPT het personeelsbestand zal verminderen.
De financiële sector is de op één na grootste industrie waar werknemers en werkgevers het oneens zijn over de impact van ChatGPT op het personeelsbestand. Werknemers in de financiële sector beschouwen ChatGPT niet als een bedreiging, hoewel dat wel zou moeten. Slechts 14% van de werknemers in de financiële sector vreest dat ChatGPT zal worden gebruikt om het personeelsbestand en de kosten in hun bedrijf te verminderen. In tegenstelling tot 22% van de werkgevers in de financiële sector, die dit als een optie zien als ze ChatGPT in hun bedrijf zouden introduceren.
Op afdelingsniveau maken werknemers in de productmanagement- en klantenserviceafdelingen zich twee keer zo veel zorgen over baanverlies als marketeers. Maar marketeers lopen het meeste risico. 51% van de werkgevers die overwegen om te verkleinen, geloven dat ChatGPT moet worden geïmplementeerd in hun marketing- en PR-afdelingen. Slechts een kwart van de werknemers in deze afdelingen overweegt hun personeelsbestand te verminderen.
Hoewel werknemers en werkgevers verschillende meningen hebben over welke banen ChatGPT zou kunnen beïnvloeden, zijn beide groepen het erover eens dat de chatbot potentie heeft in marketingteksten. Maar marketingmedewerkers hebben misschien niet begrepen hoeveel werkgevers bereid zijn de bot te gebruiken. 43% van de werkgevers wil ChatGPT aannemen als marketingcopywriter, vergeleken met 36% van de werknemers die de chatbot een rol zien spelen op dit gebied.
Millennials in zowel de technische als financiële sector maken zich 2,4 keer meer zorgen dat ChatGPT hun banen zal overnemen. In alle sectoren zijn millennials 43% meer bezorgd over banenverlies. Dit aantal neemt aanzienlijk toe als het gaat om mensen die werken in software en technologie.
Binnen de sector maken de meeste millennials die bang zijn voor banenverlies zich zorgen dat ChatGPT voornamelijk zal worden gebruikt voor schrijven in plaats van coderen. Bijvoorbeeld, 50% is bang dat het zal worden gebruikt om klantvragen te beantwoorden en 38% is bang dat het zal worden gebruikt om potentiële klanten te benaderen.
In de financiële sector maken millennials zich 2,4 keer meer zorgen over banenverlies dan andere generaties in dezelfde sector. 67% van hen gelooft dat de chatbot impact kan hebben op degenen die marketingteksten schrijven.