De Universiteit van Massachusetts Lowell onderzoekt de invloed van door AI aangedreven robots op het koopgedrag van consumenten. Associate Professor Mark Yi-Cheon Yim van de Manning School of Business leidt een project om te bepalen of robots, zoals de Sony aibo, een interactieniveau kunnen bewerkstelligen dat invloed heeft op aankoopbeslissingen.
Dit onderzoeksinitiatief bekijkt het concept van embodied rapport, de band die gevormd wordt tussen mensen en robots die levensechte bewegingen vertonen. Met een startsubsidie van $14.700 van het Office of Research and Innovation aan UMass Lowell, onderzoekt professor Yim samen met collega’s Byung Guk Kim en Yuhosua Ryoo hoe beweging in robots hun vermogen kan versterken om consumenten te overtuigen.
Uit eerste studies, online uitgevoerd, blijkt dat robots die dynamische bewegingen kunnen uitvoeren een sterkere indruk van vitaliteit geven, een belangrijke factor in het ontwikkelen van herkenbaarheid, in vergelijking met stationaire spraakgestuurde apparaten. Het onderzoeksteam gaat experimenten uitvoeren met proefpersonen om te testen of deze vitaliteit leidt tot een verhoogd vertrouwen en de bereidheid om productaanbevelingen gedaan door deze robots op te volgen.
Het onderzoek bouwt voort op bestaande studies naar consumentengedrag die aangeven dat gebruikers van apparaten zoals Google Dot of Amazon Alexa bereid zijn om naar advertenties te luisteren en aankoopadvies op te volgen. Het team van UMass Lowell streeft ernaar concreet bewijs te leveren over de effectiviteit van het gebruik van sociale robots als een nieuwe kanaal voor productverkoop en marketing.
Foto: UMass Lowell