Door de groei van online onderwijs is er een nieuw type leraar ontstaan, de kunstmatige. Maar hoe snel studenten een kunstmatige docent accepteren valt nog te bezien.
Daarom hebben onderzoekers van de Nicholson School of Communication and Media van de University of Central Florida onderzoek gedaan naar de perceptie van studenten over op AI gebaseerde docenten.
Sommige van hun bevindingen, onlangs gepubliceerd in het International Journal of Human-Computer Interaction, geven aan dat studenten die een AI-onderwijsassistent willen accepteren, effectief moeten zijn en gemakkelijk om mee te praten.
Ontwerpen
De hoop is dat door te begrijpen hoe studenten omgaan met AI-leraren, ingenieurs en computerwetenschappers ze zo kunnen ontwerpen dat ze gemakkelijk in de onderwijservaring kunnen worden geïntegreerd, zegt Jihyun Kim, een universitair hoofddocent op school en hoofdauteur van het onderzoek.
“Om machinedocenten effectief te kunnen gebruiken, moeten we de perceptie van studenten ten opzichte van machinedocenten, hun leerervaringen met hen en meer begrijpen”, zegt Kim. “Deze onderzoekslijn is nodig om effectieve machinedocenten te ontwerpen die daadwerkelijk positieve leerervaringen kunnen faciliteren.”
Verlichten
AI-onderwijsassistenten kunnen de werklast van een leraar helpen verlichten, bijvoorbeeld door te reageren op veelgestelde vragen van studenten. Deze vragen, die vaak elk semester verschijnen en talrijk worden in online klassen met honderden studenten, kunnen een grote taak voor een leraar worden. Ook de snelle levering van antwoorden helpt studenten.
Een voorbeeld van een AI-onderwijsassistent is er een genaamd Jill Watson die is gemaakt door een onderzoeker aan het Georgia Institute of Technology. Jill kreeg de duizenden vragen en antwoorden te zien die vaak werden gesteld in de online klas van de onderzoeker die hij in de loop der jaren had onderwezen. Met wat extra kennis en aanpassingen was Jill uiteindelijk in staat om de veelgestelde vragen van de studenten nauwkeurig te beantwoorden zonder enige menselijke hulp alsof ze een van de menselijke onderwijsassistenten van de onderzoeker was.
Communiceren
Voor het UCF-onderzoek vroegen de onderzoekers respondenten om een nieuwsartikel te lezen over een AI-onderwijsassistent die in het hoger onderwijs wordt gebruikt, en vervolgens peilden ze de percepties van de studenten over de technologie.
De bevinding dat een op AI gebaseerde onderwijsassistent die studenten het meest waarschijnlijk accepteerden, nuttig was en gemakkelijk te communiceren, wijst op het belang van een effectief AI-systeem, zegt Kim.
Repetitieve taak
“Ik hoop dat onze onderzoeksresultaten ons helpen een effectieve manier te vinden om AI-agenten in het onderwijs op te nemen”, zegt ze. “Door een AI-agent aan te nemen als assistent voor een eenvoudige en repetitieve taak, zouden docenten meer tijd kunnen besteden aan dingen zoals het ontmoeten van studenten en het ontwikkelen van onderwijsstrategieën die uiteindelijk zullen helpen om studenten op zinvolle manieren te leren.”