Home Bots & Business ‘Nog twee jaar tot echte adoptie Everyday AI’

‘Nog twee jaar tot echte adoptie Everyday AI’

door Marco van der Hoeven

Everyday AI en digitale medewerkerservaring (DEX) zullen naar verwachting binnen twee jaar mainstream worden, volgens de Gartner Hype Cycle for Digital Workplace Applications, 2024.

“Everyday AI belooft digitale frictie weg te nemen door werknemers te helpen bij het schrijven, onderzoeken, samenwerken en brainstormen,” aldus Matt Cain, Distinguished VP Analyst bij Gartner. “Het is een kernonderdeel van DEX, een gerichte inspanning om digitale frictie te verminderen en de digitale vaardigheden van werknemers te verbeteren, wat op zijn beurt een van de belangrijkste factoren zal zijn die het organisatorisch succes tot 2030 zal bevorderen.”

2024 is een cruciaal jaar geweest voor leiders op het gebied van digitale werkplekoplossingen, aangezien de focus op hybride en remote werk afneemt en de behoefte aan een strategische concentratie op Everyday AI toeneemt. Everyday AI bevindt zich op de Peak of Inflated Expectations in de Gartner Hype Cycle for Digital Workplace Applications.

Productiviteit

“Everyday AI-technologie is bedoeld om werknemers te helpen werk te leveren met snelheid, volledigheid en vertrouwen,” zegt Adam Preset, VP Analyst bij Gartner. “Het ondersteunt een nieuwe manier van werken, waarbij intelligente software meer als een medewerker fungeert dan als een hulpmiddel. De digitale werkplek betreedt nu het tijdperk van Everyday AI.”

Naarmate technologieaanbieders zoeken naar manieren om de productiviteit van werknemers te verbeteren die verder gaan dan traditionele applicatie- en functievernieuwingen, kunnen zij hun blik richten op Everyday AI. Deze technologie levert niet alleen productiviteitsvoordelen op, maar biedt ook nieuwe verhandelbare producten, zoals tools die werknemers helpen om relevante informatie te vinden en te synthetiseren, vragen vollediger te beantwoorden en werkstukken gemakkelijker te produceren.

“Everyday AI zal steeds geavanceerder worden, van diensten die bijvoorbeeld chats en e-mailberichten kunnen sorteren en samenvatten, tot diensten die een rapport kunnen schrijven met minimale begeleiding,” aldus Preset. “In veel opzichten is Everyday AI de toekomst van productiviteit op de werkvloer.”

DEX-strategie

Bijna alle werknemers worden digitale werknemers, aangezien ze meer tijd besteden aan werken met technologie dan ooit tevoren. Daarom moeten organisaties een strategie hebben om DEX te meten en te verbeteren, om talent aan te trekken en te behouden, werknemersbetrokkenheid te verbeteren en de vrijwillige inzet en intentie om te blijven maximaliseren.

Bedrijfsleiders zoeken naar begeleiding over hoe technologie kan helpen bij het verhogen van de productiviteit en de organisatorische afstemming. DEX benadrukt best practices die digitale vaardigheden verbeteren, talent aantrekken en behouden, en werknemers helpen om te voldoen aan zakelijke doelstellingen.

DEX bevindt zich in de Trough of Disillusionment op de Hype Cycle, wat betekent dat de interesse afneemt omdat experimenten en implementaties niet opleveren wat werd verwacht. Om de aantrekkingskracht en relevantie van DEX te vergroten, moeten bedrijfsleiders een holistische benadering hanteren, waarbij zowel IT- als niet-IT-partners betrokken worden om een betekenisvolle omgeving te creëren die werknemers in staat stelt nieuwe manieren van werken te omarmen.

Misschien vind je deze berichten ook interessant