Het Nederlandse bedrijf Focus heeft de CES Innovation Award 2024 in de categorie AI gewonnen. Focus heeft een AI-analyseplatform ontwikkeld dat op basis van wereldwijde patentgegevens de technologische toekomst voorspelt. De CES Innovation Awards zijn een initiatief van de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, waar 170.000 bezoekers worden verwacht. Dit jaar werd voor het eerst een aparte categorie voor AI geïntroduceerd.
Focus gebruikt voorspellende AI-analysetools om toekomstige technologietrends te identificeren op basis van patentdata. Met die inzichten kunnen proactief beslissingen worden genomen en strategische investeringen worden gedaan in opkomende technologieën. Tot de klanten behoren grote bedrijven zoals Suez, Reckitt en Philips, maar ook de U.S. Navy. De analyses van Focus bereiken zodoende zelfs het Witte Huis, waar ze bijdragen aan het bepalen van de internationale technologiestrategie. De Rotterdamse ondernemer Pieter Schoen investeerde onlangs één miljoen euro in het bedrijf.
‘Nederland voortrekkersrol’
“Het aantal nieuwe technologieën groeit exponentieel en het is daardoor steeds lastiger om te bepalen welke technologieën gaan winnen”, zegt Jard van Ingen, CEO en medeoprichter van Focus. “In 1900 waren er 215 technologiecategorieën, in 1970 waren dat er 70.000 en vandaag de dag zijn er meer dan 265.000. Focus helpt R&D-teams, besluitvormers en overheidsinstanties om deze wirwar aan technologieën te ontrafelen, zodat ze voorop blijven lopen en de juiste beslissingen nemen voor de toekomst.”
Constantijn van Oranje is trots dat een Nederlands bedrijf als Focus internationaal erkend wordt voor zijn innovatiekracht: “Deze prestigieuze onderscheiding is een belangrijke erkenning en aanmoediging van het team achter Focus. Het is ook een teken van de voortrekkersrol die Nederland speelt op het gebied van technologische innovatie en kunstmatige intelligentie. De toekenning onderstreept het belang van investeren in toekomstgerichte technologieën en het stimuleren van een klimaat waarin technologische vooruitgang en ondernemerschap kunnen floreren.”
Toekomst voorspellen
Van Ingen legt uit op welke manier Focus zich onderscheidt: “Als je alleen kijkt naar de populariteit van technologieën, sta je al met 1-0 achter. Om accuraat te voorspellen welke nieuwe technologieën een dominante rol gaan spelen, moet je een laag dieper graven. Met onze AI-tools kunnen we meten hoe snel technologieën daadwerkelijk beter worden, nog voordat nieuwe generaties op de markt komen. Op basis van de snelheid waarmee technologieën zich verbeteren, kunnen we als het ware de toekomst voorspellen. De technologieën die zich het snelst ontwikkelen, winnen uiteindelijk altijd. Een voorbeeld: als Focus in de jaren negentig had bestaan, hadden we de opkomst van de elektrische auto al kunnen voorspellen aan de hand van de verbetersnelheid van lithium-ion-batterijen.”
Focus werkt samen met Christophe Perthuisot, Chief Research & Innovation Officer bij Moët Hennessy. Perthuisot: “In een wereld waar de complexiteit gestaag toeneemt en nieuwe innovaties met almaar grotere snelheid verschijnen, is het behouden van een strategisch overzicht urgenter dan ooit. Focus helpt R&D-leiders in het digitale tijdperk aan cruciale inzichten die nodig zijn voor succes. Na een week samenwerken met Focus hadden we al meer bereikt dan in de negen maanden ervoor.”
Via een Amerikaanse praatgroep waar Van Ingen werd uitgenodigd om zijn ondernemersverhaal te vertellen, kwam hij in contact met de U.S. Navy. Na een kleine pilot besloot de Amerikaanse marine de samenwerking steeds verder uit te breiden. “Momenteel is het onze grootste klant”, aldus Van Ingen. “We streven ernaar hen te voorzien van volledige technologische monitoring en tijdige waarschuwingen voor disruptieve ontwikkelingen, zodat supply chains veiliggesteld kunnen worden en strategische beslissingen proactief kunnen worden genomen.”
Foto: Thijs van de Poll (links) en Jard van Ingen