Uit onderzoek door Kaspersky naar het gebruik van smart home-apparaten en de houding ten opzichte van de beveiliging ervan blijkt dat een groot aantal Nederlandse consumenten zich vooral zorgen maakt over de beveiliging van het huis en de bijbehorende smart home-apparatuur.
Volgens het onderzoek stonden op de lijst van zorgwekkende gadgets in Nederland onder meer thuisapparatuur zoals slimme irrigatie- en zonweringssystemen en medische apparatuur zoals bloeddrukmeters; respectievelijk 37%, 31% en 30% gaf toe dat hun beveiliging “zorgwekkend” of “zeer zorgwekkend” was. De ondervraagden waren daarnaast ook “zeer bezorgd” over slimme deurbellen, sloten en/of deuren (10%).
Tot de apparaten waar Nederlandse consumenten zich het minst zorgen over maken behoren smart home-apparaten zoals gloeilampen (58%), slimme stekkers (50%) en verwarmings-/koelingssystemen (49%). Verrassend genoeg toonden wearables en fitnesstrackers zeer weinig bezorgdheid: slechts 12% van de consumenten maakte zich zorgen.
De wereldwijde smart home-industrie laat een snelle groei zien en wekt verwachtingen bij marktanalisten: sommige segmenten zoals slimme beveiligingssystemen en slimme sloten zullen naar verwachting meer dan verdubbelen tot respectievelijk 106,3 miljard dollar en 13,1 miljard dollar in 2030.
De data lieten ook zien hoe het toenemende gebruik van slimme apparaten de houding van gebruikers ten opzichte van veiligheids- en beschermingskwesties beïnvloedt. Hoewel uit het rapport blijkt dat 3 op de 5 Nederlandse consumenten (65%) die deze apparatuur bezitten zich verantwoordelijk voelen voor de cyberbeveiliging ervan, heeft de meerderheid (57%) nog nooit iets gedaan om hun smart home-apparaten te beschermen tegen hacks.
Tim de Groot, General Manager Benelux en Nordics bij Kaspersky, merkt op: “Onze statistieken tonen een zorgwekkende mate van gemakzucht bij Nederlandse consumenten, die geen enkele actie ondernemen om hun thuisapparaten te beschermen tegen cyberdreigingen. Aangezien de markt voor slimme apparaten de komende jaren zeker zal groeien, is het voor consumenten verplicht om basispraktijken op het vlak van cyberbeveiliging toe te passen om te voorkomen dat ze ten prooi vallen aan cyberaanvallen”.