Home Bots in Society ‘Nederlanders bereid informatie te delen met financiële dienstverleners’

‘Nederlanders bereid informatie te delen met financiële dienstverleners’

door Pieter Werner

Met de juiste data en de algoritmen is een financieel dienstverlener in staat om accurate voorspellingen te doen. Echter, voor een dergelijke nauwkeurige voorspelling moet de financiële dienstverlener wel over voldoende (en de juiste) data van zijn klanten beschikken. Ruim twee derde (68%) van de Nederlanders blijkt bereid om die gegevens te delen met een financieel dienstverlener.

Ruim twee derde van de Nederlanders is bereid om gegevens te delen met een financieel dienstverlener om tot een betere financiële planning te komen. Daarbij houdt de overgrote meerderheid (63%) wel graag zelf de regie in het proces naar financiering van een woning. Tot deze conclusies komt TJIP na onderzoek onder ruim 1.200 respondenten. Dit biedt kansen voor financiële dienstverleners, mits deze ervoor zorgen dat ze hun klanten beter leren kennen door meer gegevens over hen te verzamelen. Hiermee kunnen zij hun dienstverlening personaliseren en optimaliseren.

Voor wat hoort wat

In ruil voor deze gegevens ontvangen consumenten het liefst financieel inzicht en advies (55%), gevolgd door informatie over bezittingen en investeringen (45%) zoals hun woning, pensioen en beleggingen. Daarnaast toont men interesse in informatie over verzekeringen (44%). Echter, men deelt gegevens over persoonlijke levensveranderingen zoals scheidingen, inkomensveranderingen en het krijgen van kinderen aanzienlijk minder graag (31%).

Van de ondervraagde Nederlanders is 43% bereid om gegevens digitaal te delen, terwijl meer dan de helft (56%) bereid is om die gegevens te geven via een persoonlijk gesprek. 41% van de respondenten wil de mogelijkheid hebben om zelfstandig vervolgacties te kunnen ondernemen op basis van financieel inzicht, zonder tussenkomst van een (hypotheek)adviseur. Een derde (33%) zou graag altijd persoonlijke hulp van een hypotheekadviseur willen bij het kiezen van de juiste vervolgactie.

Stimulans tot delen van meer gegevens

TJIP heeft de respondenten tevens gevraagd wat hen ertoe aanzet om gegevens te delen. Transparanter communiceren over wat er met de gegevens gebeurt werd het meest genoemd (36%).

Igor Gavic, CEO van TJIP, stelt: “Om een betere financiële planning te realiseren, is het van belang dat consumenten hun gegevens delen met financieel dienstverleners en aanbieders van financiële producten, maar consumenten stellen daar duidelijke voorwaarden aan. Ze willen de regie houden en het moet duidelijk zijn welke gegevens voor welk doel gebruikt worden. Om dat te waarborgen zijn slimme klantreizen nodig.”

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant