Air France-KLM gaat met Accenture zijn applicaties migreren naar de cloud, vanuit de drie huidige datacenters. Deze gaat over alle operationele functies , waaronder passagiersvervoer, vrachtdiensten en vliegtuigonderhoud. Het doel is de flexibilitait te vergroten door de beschikbaarheid van resources in real-time aan te passen, met behulp van cloud, data en generatieve AI. Vooral de toepassing van generatieve AI binnen deze transitie moet zorgen voor een grotere intelligentie en automatisering in bedrijfsprocessen, waardoor besluitvorming en operationele efficiëntie verder worden geoptimaliseerd.
Samen hebben Air France-KLM en Accenture een cloudmigratiefabriek opgezet, een gestandaardiseerde aanpak voor het migreren van IT-systemen. De bestaande applicaties van Air France-KLM kunnen nu gelijktijdig naar de cloud migreren, dankzij vooraf gedefinieerde processen en templates. Er zijn al 350 applicaties succesvol gemigreerd. Door het gebruik van sterke kwaliteits- en leveringsnormen is een snellere time-to-market van de applicaties mogelijk.
De transformatie heeft een positieve impact op de activiteiten van Air France-KLM door het bieden van meer veerkracht. De nieuwe cloudinfrastructuur biedt real-time toegang tot informatie, wat een data-gedreven besluitvorming en een sterkere samenwerking bevordert. Tijdens een recente marketingcampagne in Frankrijk en Nederland bleek dit succesvol. Hierbij was er in korte tijd veel verkeer en was snelle toegang tot veel resources nodig. Door de schaalbaarheid van de cloud was dit nu mogelijk. Generatieve AI speelt een groeiende rol in deze processen door patronen in grote hoeveelheden data te herkennen en proactieve aanbevelingen te doen, wat bijdraagt aan efficiëntere bedrijfsvoering en klantgerichte innovaties.
“Samen met Air France-KLM bouwen we aan nieuwe groeimogelijkheden door gebruik te maken van de kracht van cloud en generatieve AI,” zegt Irine Gaasbeek, Technology Lead Frankrijk en Benelux van Accenture. “Deze samenwerking toont aan dat wij klanten effectief ondersteunen bij het opbouwen van een ‘digital core’. Dit is essentieel voor succes in de operationeel complexe en sterk concurrerende luchtvaartmarkt en stelt Air France-KLM in staat om te groeien en te innoveren met snelheid, efficiëntie en directe toegang tot cruciale informatie.”
“Deze samenwerking is een belangrijke mijlpaal in onze voortdurende digitale transformatie,” zegt Pierre-Olivier Bandet, Executive Vice President Information Systems van Air France-KLM. “Door gebruik te maken van cloud en AI kunnen we flexibelere en efficiëntere operaties bouwen, die de flexibiliteit en prestaties in de hele organisatie verbeteren. Onze samenwerking met Accenture helpt ons nieuwe mogelijkheden te vinden om processen te stroomlijnen, besluitvorming te optimaliseren en gegevens te gebruiken om onder andere de reiservaring voor miljoenen klanten continu te verbeteren.”