Tijdens COVID-19 doet een deel van de markt voor robotics, zoals die voor desinfectierobots, bezorgrobots en softwarerobots (RPA), het verrassend goed. Dat geldt echter niet voor autonome vliegtuigen. Die zal volgens Researchandmarkets wereldwijd dalen van $ 0,84 miljard in 2019 tot $ 0,79 miljard in 2020, met een jaarlijkse daling van 6,35%.
Deze daling is volgens de analisten voornamelijk te wijten aan de uitbraak van COVID-19 die heeft geleid tot beperkende maatregelen met betrekking tot sociale afstand, werken op afstand en de sluiting van industrieën en andere commerciële activiteiten. De hele toeleveringsketen is verstoord, wat een negatieve invloed heeft op de markt. De markt zal zich vervolgens herstellen en in 2023 $ 1,27 miljard bereiken met een jaarlijkse groei van 17,06%.
AI
De vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie is een belangrijke factor voor de groei van de autonome vliegtuigmarkt. Door vliegtuigen en activiteiten te beheren met AI-aangedreven technologieën, zullen luchtvaartmaatschappijen en vluchtuitvoerders hun bedrijfskosten en uitgaven drastisch verlagen.
Loyaliteit
Kunstmatige intelligentie wordt nu gebruikt door ’s werelds toonaangevende luchtvaartmaatschappijen om de operationele prestaties te verbeteren, dure fouten te voorkomen en de loyaliteit van klanten te vergroten. Zo gebruikt Airbus, een van de grootste lucht- en ruimtevaartbedrijven, momenteel AI om gegevens van meerdere fabrieken te analyseren en te bepalen wanneer er variaties in het fabricageproces plaatsvinden. Het helpt om de problemen sneller op te lossen, wanneer het sneller en goedkoper is, of ze zelfs volledig te vermijden. Daarom wordt verwacht dat de vooruitgang in kunstmatige intelligentie de groei van de autonome vliegtuigmarkt zal stimuleren.
Veiligheid
De veiligheidsproblemen in verband met geavanceerde technologieën die in vliegtuigen worden gebruikt, zijn een andere cruciale factor die de groei van de markt voor autonome vliegtuigen belemmert. In 2019 zouden twee vliegtuigcrashes van de Boeing 737 MAX verband houden met softwarefouten in het vluchtcontrolesysteem. De omzet van Boeing in het kwartaal dat eindigde op 31 maart daalde tot $ 22,9 miljard ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, en de nettowinst daalde met 13% tot $ 2,15 miljard. Daarom wordt verwacht dat veiligheidsproblemen rond autonome vliegtuigen de groei van de markt voor autonome vliegtuigen zullen beperken.
Regio
Noord-Amerika was in 2019 de grootste regio op de autonome vliegtuigmarkt. Asia Pacific zal naar verwachting de snelst groeiende regio zijn in de prognoseperiode. Grote spelers op de markt voor autonome vliegtuigen zijn Boeing, Airbus, Lockheed Martin, Northrop Grumman, Elbit Systems, Raytheon Company, AeroVironment, Inc., Saab AB, BAE Systems en Aeronautics Ltd.