Tech-startup Ontruck heeft een routingsysteem gelanceerd op basis van eigen machine learning, genaamd Tessa. Volgens de makers heeft dit machine learning algoritme de potentie om de sectorbrede CO2-uitstoot te verminderen.
Gemiddeld legt de logistieke sector 40 procent van het aantal gereden kilometers af zonder vracht. Dit is volgens Ontruck grotendeels te wijten aan inefficiënte routeplanning. Handmatig plannen is niet alleen tijdrovend en arbeidsintensief; het is onmogelijk om met alle variabelen rekening te houden voor een optimale rit.
Enkele factoren die van belang zijn voor de meest efficiënte routebepaling zijn bijvoorbeeld het groeperen van orders, het combineren van ladingen, de dienstregeling van de vervoerder en de juiste voertuigkeuze. Niet ieder voertuig kan namelijk overal komen of er gelden gewichtsrestricties op bepaalde plekken. Daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met de almaar veranderende regelgeving met betrekking tot het rijgedrag van chauffeurs.
Big data
Door de constante technologische vooruitgang is er veel mogelijk op het gebied van routebepaling. Toch gebeurt daar binnen de transportsector nog weinig mee. Hoewel er grote logistieke bedrijven zijn die gebruikmaken van ICT-oplossingen, ontbreekt bij deze modellen meestal de capaciteit om conclusies te trekken uit big data en deze te gebruiken bij toekomstige routes. In real-time reageren op routewijzigingen is onmogelijk vanwege de beperkte rekensnelheid. Met de ontwikkeling van Tessa heeft Ontruck ervoor gezorgd dat deze beperkingen tot het verleden behoren.
Tessa
Tessa is een algoritme met kunstmatige intelligentie dat in staat is om zichzelf patronen aan te leren. Met deze nieuwe technologie zegt Ontruck de tijd die nodig is om een route te berekenen terug te dringen van twintig minuten tot slechts seconden. Daarnaast berekent het algoritme de routes voortdurend opnieuw. Als een klant bijvoorbeeld last minute extra pallets wil verzenden, nadat de route voor de vervoerder al is uitgestippeld en toegewezen, stelt Tessa direct de meest efficiënte oplossing voor.
Het vermogen om op hoge snelheid, onafgebroken en in real-time berekeningen uit te voeren, voorkomt niet alleen problemen; het biedt flexibiliteit, het bespaart brandstof (zowel ecologisch als economisch gunstig) en er zijn minder voertuigen nodig voor hetzelfde volume vracht.
Criteria
Zodra Tessa de informatie over de ladingen ontvangt, begint het programma met het berekenen van de beste route, rekening houdend met meerdere criteria. Het kan worden geconfigureerd om bepaalde variabelen voorrang te geven boven andere, zoals het verminderen van het aantal kilometers, het verminderen van het benzineverbruik, de snelste route of de route met de minste CO2-uitstoot. Vervolgens stelt Tessa de meest efficiënte route voor en gaat over tot de routetoewijzing.
Als er geen handmatig verificatieproces nodig is, gaat deze toewijzing automatisch. In uitzonderlijke gevallen beoordeelt een gespecialiseerd Ontruck-team het routevoorstel voor toewijzing, om zo de hoogste kwaliteit van de dienstverlening te garanderen.