Home Bots & Business FOBT: Innovatie met voertuigdata

FOBT: Innovatie met voertuigdata

door Marco van der Hoeven

Meer dan ooit genereren voertuigen grote hoeveelheden data. Tegelijkertijd is de technologie aanwezig om die data om te zetten in bruikbare inzichten. Smart Profile is daarom samen met Crossyn een innovatief project gestart om marktpartijen te voorzien van data waarmee zij hun operaties aanzienlijk efficiënter kunnen maken.

“Binnen Smart Profile hebben we een special team genaamd Smart Profile Labs welke zich bezighoudt met innovatie rondom data. In dit geval heeft die innovatie alles te maken met voertuigdata”, zegt Michiel Alkemade, CEO van Smart Profile. “Rijdende voertuigen generen enorm veel data per seconde. Om die data om te zetten naar bruikbare informatie is het belangrijk deze data te verzamelen in een platform waardoor het via onder andere dashboards inzichtelijk kan worden gemaakt.”

Smart Profile werkt hierin samen met het Tilburgse bedrijf Crossyn. Een bedrijf dat zich bezighoudt met de coaching van rijgedrag is één van de eersten die daadwerkelijk gebruik maakt van dit platform.

“Het gedrag van een bestuurder heeft namelijk invloed op heel veel terreinen. Zo is het economische aspect: als iemand zuiniger rijdt verbruikt hij minder benzine. Maar er zijn ook ecologische aspecten. Hoe lang laat je je auto bijvoorbeeld stationair rijden, en hoe groen ben je daarmee eigenlijk? Hoeveel Co2 stoot jij eigenlijk uit? En dan heb je nog het schade-aspect; mensen die slecht rijgedrag vertonen maken eerder een ongeluk dan mensen die zich altijd netjes aan de maximumsnelheid houden. Voor al deze aspecten gebruiken wij de verzamelnaam ‘eco-driving’.”

Verzekeren

Dat heeft direct een praktische business case: “We zien dat het voor veel bedrijven lastig is om hun wagenpark te verzekeren tegen redelijke kosten. Ze worden elk jaar opnieuw geconfronteerd met hogere tarieven. Maar we zien ook dat verzekeraars steeds meer bereid zijn om goed gedrag te belonen. Zorgverzekeraars belonen gezond leven bijvoorbeeld met premiekortingen. Precies dat zien we ook bij autoschadeverzekeringen in het B2B-segment.”

“Daarom is het voor vloothouders dus belangrijk om het rijgedrag van hun chauffeurs inzichtelijk te maken, om aan te kunnen tonen dat die verantwoord rijden. En daar hebben wij nu een platform voor gebouwd: het Fleet Insights Platform. In dit platform wordt alle data die Crossyn verzameld door Smart Profile inzichtelijk vertaald in een dashboard. En vervolgens hangen wij dan scores aan de diverse grafieken en meters op het dashboard, zodat er een gamificatie aspect ontstaat en de chauffeurs tegen elkaar op gaan boxen om zo verantwoord, veilig en zuinig mogelijk te gaan rijden. Hierdoor gaan de chauffeurs als groep beter presteren.”

Morele vragen

Bij het inrichten van dit platform en het bijbehorende dashboard is Alkemade wel gestuit op enkele morele vragen. “Wie het dashboards afneemt kan bijvoorbeeld in real-time van zijn hele wagenpark zien waar alle voertuigen rijden. Bij sommige type organisaties, zoals bijvoorbeeld taxibedrijven, is dat al heel normaal, maar er zit natuurlijk wel een privacy-aspect aan. Op basis daarvan hebben we een aantal toestemmings-mechanismen moeten inbouwen, waarbij de chauffeur bepaald welke data hij deelt.”

Maar uiteraard speelt technologie een centrale rol. “Dat begint al bij het vergaren van de data. Elke moderne auto is uitgerust met een boordcomputer waarin data uit verschillende sensoren kan worden opgevangen. Maar wanneer je dat soort data uit verschillende type voertuigen vervolgens centraal gaat verzamelen, loop je er tegenaan dat die gegevens allemaal net anders zijn. Om ze met elkaar te kunnen vergelijken zul je dus eerst die data moeten transformeren volgens afgesproken definities.”

Champions League Data Verzamelen

“Maar je kunt ook in elke auto een uniform device plaatsen om data te verzamelen, los van wat de fabrikant er toevallig al in geplaats heeft. Crossyn heeft voor deze laatste oplossing gekozen. Maar dan nog moet de data uit al die devices centraal binnengehaald worden. En gezien de hoeveelheden data die het betreft is die exercitie echt wel ‘Champions League Data Verzamelen’ te noemen. Maar de klant vindt dat natuurlijk helemaal niet spannend. Die wil gewoon iets zien waar hij waarde uit kan halen. De techniek die daaronder zit interesseert hem niet. Maar dat maakt de techniek niet minder belangrijk.”

De informatiebehoefte kan per type klant ook sterk verschillen. “Bij bedrijven die meer dan één vloot hebben – denk daarbij bijvoorbeeld aan leasemaatschappijen – bestaat vooral de behoefte om de prestaties van de verschillende vloten met elkaar te vergelijken. Bij bedrijven met één vloot op de weg wil men doorgaans vooral de prestaties van hun individuele chauffeurs inzichtelijk hebben. En dan als derde groep heb je de chauffeurs zelf die ook graag inzicht willen hebben in hun eigen rijgedrag.”

Groen

De eerste klant, Hello Mobility, gebruikt het platform al voor de coaching van chauffeurs van meerdere koeriers- en transportbedrijven. “Daarnaast zijn we ook bezig met een groot leasebedrijf dat ons platform inzet om de verzekeringskosten te drukken. En ook om het proces van elektrificeren van wagenparken te begeleiden wordt onze oplossing al op diverse plekken ingezet. Bovendien, wat we in toenemende maten zien is dat bedrijven gevraagd wordt aan te tonen wat de footprint van hun wagenpark is. Ons platform wordt dan gebruikt om de gegevens hiervoor aan te leveren, zodat organisaties kunnen aantonen hoe groen ze zijn.”

Uiteindelijk heeft Smart Profile met het platform een Europese ambitie. “De oplossing is makkelijk schaalbaar. Uiteindelijk zou je het platform natuurlijk ook kunnen gebruiken voor een heel ander soort voertuigen, zoals fietsen en boten, maar die ambitie hebben we op dit moment niet. We houden het voorlopig even bij auto’s, trucks en busjes en richten ons op het ‘eco-driving’. Ik kan me wel voorstellen dat we op termijn meer gaan doen met data gericht op pro-actief onderhoud van auto’s. Uiteindelijk zou hierdoor bijvoorbeeld onderhoud ook voor een vast bedrag per maand aangeboden kunnen worden.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant

preload imagepreload image