De markt voor horecarobots zal naar verwachting in 2028 een omzet bereiken van 1,97 miljard dollar. De sterke groei van deze markt komt vooral door factoren als een tekort aan arbeidskrachten en de behoefte aan contactloze dienstverlening, die ontstond tijdens de COVID-19-pandemie.
Belangrijke spelers op deze markt zijn onder meer SoftBank Robotics, Boston Dynamics en Pudu Robotics. Deze bedrijven hebben een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van robotkelners die in staat zijn om door complexe omgevingen te navigeren, met klanten te communiceren en te integreren met restaurantbeheersystemen.
In 2023 is in deze markt veel gebeurd. RobotLAB en Bear Robotics werkten samen aan robots in de horeca . Bear Robotics heeft ook Servi Plus uitgebracht, een nieuw robotkelnermodel. SoftBank Robotics heeft in Australië partnerschappen gesloten met Sushi Machines en in Spanje met Bunzl Distribution, waarbij de nadruk ligt op het oplossen van tekorten aan arbeidskrachten en het verbreden van het gebruik van robotoplossingen. Pudu Robotics betrad de Japanse schoonmaakmarkt met hun commerciële schoonmaakrobots, en Gausium introduceerde de Scrubber 50 Pro, een vernieuwd robotreinigingsapparaat.
De distributie van robotkelners is een mix van directe verkoop aan horecabedrijven en verkoop via geautoriseerde dealers en distributeurs. Online verkoopkanalen, waaronder e-commerceplatforms, spelen ook een belangrijke rol op de markt, waardoor een groter bereik en toegankelijkheid voor potentiële klanten mogelijk wordt gemaakt.