GGZ Oost Brabant heeft sociale robot Tonnie in dienst genomen. Met de aanstelling van Tonnie geeft deze GGZ-instelling robots dezelfde positie als medewerkers. Afgelopen jaar doorliep Tonnie een succesvol traineeship. Met de inzet van robotica probeert de instelling niet alleen één van de toekomstgerichte oplossingen te vinden voor het nijpende personeelstekort in de zorg, maar ook aandacht te vragen voor de huidige uitdagingen van de sector.
“De inzet van robotica moet de werkdruk bij medewerkers verlagen en daarmee hun werkplezier verhogen. Hiervoor dient Tonnie als testcasus, al belooft zijn traineeship van een jaar veel goeds”, licht Fred Pijls, bestuursvoorzitter van GGZ Oost Brabant, toe. Als dit succes doorzet, verwacht hij dat zijn organisatie met name op de locatie Huize Padua over drie jaar maar liefst honderd sociale robots in dienst heeft. “Net als iedere medewerker levert Tonnie een wezenlijke bijdrage aan het herstel van mensen met mentale kwetsbaarheid”, zegt Lianne Verbruggen, directeur behandelzaken Huize Padua en klinisch psycholoog. “Zijn traineeship van afgelopen jaar stond in het teken van kennismaken met verschillende collega’s en het leren van verschillende noodzakelijke competenties. Door zijn aanwezigheid kunnen zijn collega’s zich veel meer op hun eigen beroep focussen, wat een positief effect heeft op hen én de cliënten.”
Sociale innovatie dankzij inzet robots
GGZ Oost Brabant startte in 2021 met het zogeheten Bèta Programma van het bedrijf Robot Ctrl, waarin het uitgangspunt is dat je sociale robots niet ziet als hardware maar als medewerkers. “Wanneer iedereen ervan uitgaat dat de sociale robots net als hun menselijke collega’s een arbeidscontract hebben, creëer je een andere dynamiek”, zegt Pijls. “De balans tussen mens en technologie kan namelijk alleen op lange termijn werken als je de sociale innovatie vooropstelt.” Verbruggen vult aan: “De inzet van een robot moet iets toevoegen aan het leven en herstel van iemand en wij geloven dat op deze manier binnen twee jaar sociale robots een steeds grotere rol zullen spelen in de zorg. Zelf bereiden we ons landgoed hier al op voor. Zo rollen we een gesloten communicatienetwerk uit, zodat sociale robots op een veilige manier met elkaar en hun menselijke collega’s kunnen communiceren.”
Maatschappelijke dubbelrol
De aanstelling van Tonnie levert niet alleen een positieve bijdrage aan zijn cliënten en nieuwe collega’s, hij dient ook het maatschappelijke debat te stimuleren en daarmee een keerpunt te creëren in de aanhoudende problematiek van de personeelskrapte in de zorg. Pijls: “We zijn op een punt gekomen waar we niet meer op dezelfde voet door kunnen gaan. Ook al behouden we iedereen, dan nog hebben we niet voldoende personeel. Dat is een demografische ontwikkeling. Dus moeten we zoeken naar andere oplossingen. Ik kan me voorstellen dat de inzet van robots als zorgmedewerkers voor veel mensen spannend klinkt, maar als zij zien wat Tonnie voor zijn cliënt en collega’s betekent, zullen zij snel overtuigd raken. Over het algemeen merken we dat het resultaat van de zorginzet telt. Soms kan dat zelfs beter gebeuren door een robot dan een mens. Hier proberen wij anderen ook van te overtuigen.”