Gartner heeft in een rapport de belangrijkste trends benoemd voor technologieleveranciers. Deze trends weerspiegelen drie overkoepelende thema’s: bedrijven die steeds afhankelijker worden van technologie, nieuwe kansen die ontstaan door technologie en de impact van externe macro-krachten.
“De opmars van digitalisering gaat door, zelfs te midden van disruptie, en technologieleveranciers hebben een leidende rol te spelen”, zegt Rajesh Kandaswamy, Distinguished VP Analyst en Gartner Fellow. “In 2023 moeten productleiders en technologiemanagers een evenwicht vinden tussen kortetermijnplanning en langetermijnstrategie om de onmiddellijke schokken in de economie en de onderliggende ‘permacrisis’ die het bedrijfsleven vormgeven, voor te blijven.”
Dit zijn de trends die Gartner heeft geïdentificeerd die van invloed zullen zijn op technologieklanten, kopers, producten, ecosystemen, bedrijfsmodellen en bedrijfsmodellen wereldwijd gedurende ten minste de komende drie jaar:
Intelligente toepassingen
Intelligente toepassingen zullen waarde creëren en markten verstoren door te leren, zich aan te passen en nieuwe ideeën en resultaten te genereren. Generatieve kunstmatige intelligentie (AI) is bijvoorbeeld een opkomende technologie die snel terrein wint voor commercieel gebruik binnen intelligente toepassingen. Generatieve AI kan nieuwe media-inhoud produceren (waaronder tekst, beeld, video en audio), synthetische gegevens en modellen van fysieke objecten.
“Productleiders mogen generatieve AI-functies verwachten die werknemers in staat stellen met uitgebreide en creatieve mogelijkheden om een nieuw concurrentiefront te vormen in intelligente toepassingen”, aldus Kandaswamy.
Democratisering van technologie
De democratisering van technologie stelt niet-IT-werknemers in staat om hun eigen technologie te zoeken, selecteren, implementeren en aanpassen. Deze trend biedt kansen om tegemoet te komen aan de behoeften van een nieuwe groep burgerontwikkelaars en bedrijfstechnologen. Gartner voorspelt dat tegen 2025 55% van alle succesvolle opkomende technologische oplossingen zal worden geleverd aan “niet-traditionele” kopers – bijvoorbeeld buiten IT – binnen ondernemingen, waardoor leveranciers kunnen uitbreiden naar nieuwe markten en nieuwe klantrelaties kunnen smeden.
Federated Enterprise Technology Buying
In een federatief koopproces worden koopbeslissingen genomen door vertegenwoordigers van het hele bedrijf. Gedreven door de democratisering van technologie neemt de inkoop van gefedereerde bedrijfstechnologie toe, waarbij slechts 26% van de technologiekopers in een recent onderzoek van Gartner meldt dat aankopen uitsluitend door IT worden gefinancierd.
“Federaal inkopen creëert kansen voor productleiders, omdat het een focus mogelijk maakt op diensten met meer toegevoegde waarde voor zakelijke klanten”, zegt Emil Berthelsen, VP Analyst bij Gartner. “Het voegt echter ook complexiteit toe, dwingt tot veranderingen in go-to-market-modellen en vereist een grotere focus op waardescenario’s en -resultaten.”
Productgestuurde groei
Productgestuurde groei (PLG) is een go-to-market-strategie waarbij gebruikers waarde ervaren door middel van gratis productaanbiedingen of interactieve of geautomatiseerde demonstraties. Vervolgens worden gebruikers direct omgezet naar betaalde accounts of helpt hun belangenbehartiging en invloed om aankopen te stimuleren. Tegen 2025 zal 95% van de software-as-a-service (SaaS)-aanbieders een vorm van self-service PLG gebruiken voor het werven van nieuwe klanten.
“PLG bereikt zijn weg in B2B na veel bijval in de B2C-technologiewereld”, aldus Kandaswamy. “Het kan de kosten verlagen om klanten te werven en de verkoopcycli verkorten in vergelijking met traditionele, op de koper gerichte, top-down marketing- en verkoopstrategieën.”
Co-innovatie ecosystemen
De co-innovatie-ecosysteembenadering is een opkomende praktijk die de convergentie van interne, externe, collaboratieve en co-creatieve ideeën mogelijk maakt om nieuwe waarde te creëren. Bedrijven maken actief gebruik van technologie om zich te onderscheiden en succesvol te zijn, dus ze innoveren steeds vaker samen met technologieaanbieders.
“Met een ecosysteem van co-innovatiepartners kunnen technologieleveranciers voldoen aan de dringende behoeften van klanten door gebruik te maken van gedeelde vaardigheden, technologische expertise, investeringen en incentives”, aldus Kandaswamy.
Digitale Marktplaatsen
Kopers van technologie omarmen digitale marktplaatsen om gemakkelijk technologische oplossingen te vinden, aan te schaffen, te implementeren en te integreren. Niet-technische kopers kijken ook steeds vaker naar marktplaatsen om te voldoen aan hun vereisten voor samen te stellen en gemakkelijk consumeerbare technologische oplossingen.
“Technologie- en serviceproviders vergroten hun investeringen in marktkanalen omdat ze op zoek zijn naar groeimogelijkheden en concurrentievoordeel”, aldus Kandaswamy. “Een digitale marktplaats versnelt de time-to-market, vergroot het bereik naar doelsegmenten, breidt partnerecosystemen uit en versnelt de verkoopcyclus.”
Metaverse-technologieën voor marketing en klantervaring (CX)
Metaverse-technologieën winnen snel terrein in marketing voor het creëren van unieke ervaringen, impactvolle interacties en nieuwe betrokkenheid. Tegen 2027 zal meer dan 40% van de grote organisaties wereldwijd een combinatie van Web3, ruimtelijke computing en digitale tweelingen gebruiken in op metaverse gebaseerde projecten die gericht zijn op het verhogen van de omzet.
“B2B-marketeers hebben de mogelijkheid om metaverse technologieën en de meeslepende ervaringen die ze bieden toe te passen vergroot het bereik en de betrokkenheid van klanten en verbetert de CX”, aldus Kandaswamy. “Early adopters gebruiken metaverse-technologieën om evenementen in virtuele ruimtes te organiseren, interne en externe verkoopbijeenkomsten te houden, producten te presenteren en meer.”
Duurzaam ondernemen
“Duurzaam ondernemen is veranderd in een ‘must have’ in plaats van een ‘nice to have'”, zegt Kandaswamy. “In een wereld die steeds meer door technologie wordt gedreven, wordt duurzaam ondernemen ondersteund door duurzame technologie.”
Technologieleveranciers moeten de duurzaamheid van hun producten verbeteren die duurzame bedrijfsresultaten mogelijk maken. Uit een recent onderzoek van Gartner bleek dat 42% van de leiders momenteel gebruikmaken van duurzaamheidsactiviteiten om innovatie, differentiatie en bedrijfsgroei te stimuleren door middel van duurzame producten. Gartner voorspelt dat tegen 2025 technologieaanbieders die de positieve bijdrage van hun aanbod aan de duurzaamheidsdoelstellingen van klanten kunnen kwantificeren, hun winstpercentage met 20% zullen verhogen.
Techno-nationalisme
Een trend weg van globalisering naar mercantilisme zorgt ervoor dat wereldmarkten steeds meer lokaal worden, wat gevolgen heeft voor mondiale technologie-ecosystemen. Beleidsbeslissingen zetten landen ertoe aan om regelgeving op het gebied van digitale soevereiniteit te implementeren, waardoor de technologiestapels uiteenlopen. Als reactie op deze trend moeten productleiders een evenwicht vinden tussen het voldoen aan specifieke lokalisatiebehoeften op landniveau en de winstgevendheid van producten.