In een recente Gartner-enquête onder meer dan 2.500 executives gaf 45% aan dat de publiciteit rond ChatGPT hen heeft gestimuleerd om meer te investeren in AI. Zeventig procent van de leidinggevenden zei dat hun organisatie zich in de onderzoeks- en verkenningsmodus bevindt met generatieve AI, terwijl 19% zich in de pilot- of productiemodus bevindt.
“De generatieve AI-storm lijkt niet te gaan liggen”, zegt Frances Karamouzis, Distinguished VP Analyst bij Gartner. “Organisaties worstelen om te bepalen hoeveel geld ze in generatieve AI-oplossingen moeten steken, welke producten de investering waard zijn, wanneer ze moeten beginnen en hoe ze de risico’s van deze opkomende technologie kunnen beperken.”
De enquête werd gehouden onder 2.544 respondenten als onderdeel van een Gartner-webinarreeks in maart en april 2023, waarin de bedrijfsimpact van ChatGPT en generatieve AI werd besproken. Resultaten van deze peiling vertegenwoordigen geen wereldwijde bevindingen of de markt als geheel.
Voordelen wegen zwaarder dan de risico’s
Uit de peiling bleek dat 68% van de leidinggevenden van mening is dat de voordelen van generatieve AI opwegen tegen de risico’s, vergeleken met slechts 5% die vindt dat de risico’s zwaarder wegen dan de voordelen. Het is echter mogelijk dat leidinggevenden hun perspectief beginnen te verschuiven naarmate de investeringen toenemen.
“Aanvankelijk enthousiasme voor een nieuwe technologie kan plaatsmaken voor een meer rigoureuze analyse van risico’s en implementatie-uitdagingen”, aldus Karamouzis. “Organisaties zullen waarschijnlijk een groot aantal vertrouwens-, risico-, beveiligings-, privacy- en ethische vragen tegenkomen wanneer ze beginnen met het ontwikkelen en implementeren van generatieve AI.”
Klantenervaring
Ondanks aanhoudende economische tegenwind gaf slechts 17% van de leidinggevenden aan dat kostenoptimalisatie het primaire doel is van investeringen in generatieve AI. Klantervaring was de meest voorkomende primaire focus van investeringen, genoemd door 38% van de respondenten.
Terwijl organisaties beginnen te experimenteren met generatieve AI, beginnen velen met use cases zoals het verbeteren van media-inhoud of het genereren van code. Hoewel deze inspanningen in eerste instantie een sterke toegevoegde waarde kunnen zijn, heeft generatieve AI een enorm potentieel om oplossingen te ondersteunen die mensen of machines versterken en bedrijfs- en IT-processen autonoom uitvoeren.
“Autonoom zakendoen, de volgende macrofase van technologische verandering, kan de impact van inflatie, talenttekorten en zelfs economische neergang verminderen”, aldus Karamouzis. “CEO’s en CIO’s die gebruikmaken van generatieve AI om transformatie te stimuleren door middel van nieuwe producten en bedrijfsmodellen, zullen enorme kansen voor omzetgroei vinden.”