Bij drieënvijftig procent van alle organisaties is de raad van bestuur de belangrijkste besluitvormer voor investeringen in opkomende technologie (emerging technology, ET), achter chief information officers (CIO’s) en chief technology officers (CTO’s), volgens een recent onderzoek van Gartner.
“ET-aankoopbeslissingen vallen niet langer onder de exclusieve bevoegdheid van IT”, zegt Danielle Casey, senior hoofdonderzoeksanalist bij Gartner. “Het bedrijf heeft meer vertrouwen in deze technologieën naarmate ze voorbij hype en in de richting van tastbare ROI gaan, wat resulteert in groeiende investeringen en opschaling van projecten.”
AI
5G trok de hoogste gemiddelde investering in 2021, waarbij respondenten van de enquête meldden dat er gemiddeld $ 465.000 in de technologie werd geïnvesteerd. Dit werd gevolgd door IoT voor $ 417.000 en edge-technologieën (zoals edge AI en edge computing) voor $ 262.000. Edge-technologieën zullen naar verwachting de grootste investeringsstijging ervaren in 2022, met een groei van 76% tot $ 462.000.
“Organisaties gebruiken 5G en edge-technologieën om de productiviteit van werknemers te verbeteren, bestaande producten en diensten uit te breiden door ze meer verbonden en intelligent te maken, en om bedrijfsprocessen te automatiseren”, zegt Casey.
Vaardigheden
Negentig procent van de respondenten gaf aan dat ET-investeringen aan de verwachtingen van de gebruiker voldoen of deze overtreffen. In de weinige gevallen waarin ET niet aan de verwachtingen voldeed, was dit niet altijd te wijten aan de technologie zelf: 20% van de respondenten van wie de verwachtingen niet werden ingelost, rapporteerde personeelsgerelateerde problemen, zoals het gebrek aan vaardigheden of de acceptatie door het personeel, als belangrijkste remmer van ET adoptie. Twaalf procent was te wijten aan onverwachte kosten.
“Uit het onderzoek bleek dat de belangrijkste overweging bij het kiezen van de ET van de ene leverancier boven de andere is, hun vermogen om aantoonbare gebruiksscenario’s en een trackrecord van succes te bieden”, aldus Casey. “Productmanagers moeten de bedrijfswaarde benadrukken en succesverhalen communiceren bij het promoten van ET om dit momentum van adoptie en investeringen gaande te houden.”