Nu COVID-19 de technologieën die in voertuigen zijn ingebouwd begint te beïnvloeden, moeten autofabrikanten zich concentreren op vier specifieke gebieden om het risico op infectie voor auto-inzittenden te verminderen, aldus Gartner, Inc. gebieden omvatten desinfectie, mogelijke detectie van besmetting en handhaving van sociale afstand. Daarin speelt ook AI een belangrijke rol.
“De nieuwe norm van COVID-19 zal duidelijk van invloed zijn op hoe mensen reizen”, zegt Pedro Pacheco, senior onderzoeksdirecteur bij Gartner. “De angst voor infectie begint sommige reizigers weg te jagen van het openbaar vervoer, waarbij meer nadruk wordt gelegd op privéauto’s en gedeelde mobiliteitsdiensten. Maar zelfs daarbinnen willen individuen geruststelling tegen besmetting en verschillende technologieën worden ingevoerd om in die behoefte te voorzien. ”
CIO’s in de auto-industrie zouden moeten samenwerken met interne en externe technologiepartners om technologieën op vier gebieden te integreren die het risico op COVID-19-infectie voor auto-inzittenden helpen verminderen.
Mens-machine interface
Het gebruik van een effectieve stemassistent kan het contact met de cabineoppervlakken verminderen. Emotionele kunstmatige intelligentie (AI) kan de interactie tussen passagiers en het voertuig persoonlijker maken en tegelijkertijd helpen bij het vroegtijdig opsporen van symptomen. Zo kan emotie-AI zichtbare symptomen bij passagiers zoals hoest en koorts detecteren en de bestuurder hiervan op de hoogte stellen.
Cabine desinfectie
Ultraviolet C (UVC) -lampen in de cabine van de auto kunnen worden gebruikt om verschillende vaak aanrakende oppervlakken te desinfecteren. De bestaande plastic en glazen oppervlakken in de auto kunnen ook worden vervangen door antimicrobiële kunststoffen en glas om de kans op besmetting door bestuurders en passagiers die de cabineoppervlakken raken, te verminderen. Deze desinfectie kan ook plaatsvinden door middel van een warmtecyclus, waarbij de klimaatregeling van de auto de cabine voor een lange periode kan verwarmen om de hoeveelheid microbiële besmetting te verminderen.
Luchtzuivering in de cabine
Autofabrikanten kunnen plasma-luchtreinigers installeren die luchtverontreinigingen kunnen filteren tot PM2,5, wat als toereikend wordt beschouwd om ziektekiemen en vervuiling te bestrijden. Plasma-luchtreinigers voor in de auto komen relatief vaak voor in verschillende Aziatische landen, wat betekent dat de technologie klaar is voor gebruik. Het gebruik van zeer efficiënte deeltjesluchtfilters (HEPA) kan ook kiemdeeltjes in de cabine filteren wanneer de klimaatregeling is ingesteld voor luchtrecirculatie, waardoor het veiliger is voor passagiers.
Connected Car Functionalities
Geautomatiseerde deursloten en het starten / stoppen van de motor via mobiele applicaties kunnen het contact met het oppervlak in het voertuig verminderen. Mobiele applicaties kunnen worden gebruikt voor autoverkoop en contactloze service na verkoop, zoals proefrit, dealeronderhoud van voertuigen, pechverhelping, onderhoud aan huis en thuisbezorging van voertuigen.
“Contactloos betalen is een andere toepassing voor geconnecteerde auto’s waarmee passagiers kunnen betalen terwijl ze in de auto zitten, waardoor het risico op blootstelling aan besmettelijke stoffen wordt verminderd”, aldus Pacheco.
De pandemie heeft de nadruk gelegd op de implementatie van hygiënemaatregelen en -technologieën die het risico op infectie kunnen helpen verminderen. “Autofabrikanten kunnen deze technologieën gebruiken om meer kopers aan te trekken, aangezien gezondheid een van de topprioriteiten is van alle individuen”, aldus de heer Pacheco.