Bedrijven gaan steeds vaker RPA en andere intelligente automatiseringstechnologieën gebruiken om de nieuwe bedrijfs- en marktdruk als gevolg van de pandemie aan te pakken. Tegelijkertijd geloven zij nog steeds dat een mensgerichte benadering essentieel is voor succes in de toekomst van werk, zo blijkt uit een onderzoek van Forrester Research.
In mei 2020 (op het hoogtepunt van de crisis) heeft Forrester een online enquête gehouden onder 160 besluitvormers voor procesautomatisering van operationele groepen, shared services, financiën en andere bedrijfsonderdelen in organisaties in Frankrijk, Duitsland, Japan, het VK, en de VS
Digitale transformatie
Uit de resultaten van de enquête bleek dat de pandemie de digitale transformaties versnelt en zorgde voor een golf van investeringen in automatisering. De wereld heeft de afgelopen maanden meer digitale transformatie ondergaan dan in de afgelopen vijf jaar. Intelligente automatiseringstechnologieën, waaronder RPA, ondersteunen en versnellen deze golf.
RPA
Nu 48% van de respondenten van plan is om de RPA-uitgaven in het komende jaar te verhogen, gebruiken bedrijven RPA om diversiteit en veerkracht te vergroten in hun supply chain-activiteiten (83%); buitengewone kostendruk aan te pakken door backoffice en operationele taken te automatiseren (80%); en personeel op afstand te ondersteunen (75%).
Werknemers
Automatisering is nodig om post-pandemische economische uitdagingen aan te pakken, maar vereist een werknemersgerichte aanpak. Zevenenvijftig procent van de respondenten zegt dat hun werknemers matig of zeer bezorgd zijn over hun vermogen om te slagen in hun werk als gevolg van automatisering en pandemie-stress.
Bijscholing
Hierdoor is het van cruciaal belang voor bedrijven om mogelijkheden voor bijscholing en bijscholing te bieden, zodat werknemers de vaardigheden hebben die nodig zijn om te gedijen in de toekomst van hun werk en het potentieel van automatiseringsinvesteringen te maximaliseren. Zestig procent van de besluitvormers was het ermee eens dat het verstrekken van werkplekcertificeringen voor overdraagbare digitale en machinevaardigheden hun werknemers helpt omgaan met de potentiële effecten van automatisering en hen voorbereidt op de toekomst van werk. Organisaties moeten een postpandemische werknemerservaring ontwikkelen door opleidingsmogelijkheden te bieden en de gezondheid van werknemers te bewaken.
Schok
“De pandemie heeft de wereld op zijn kop gezet en de schok heeft de opmars van bedrijven naar de toekomst van werk enorm versneld. Automatisering is voor organisaties van onschatbare waarde geworden om deze veranderende manier van werken te omarmen. Het is nu tijd om te automatiseren ”, zegt Tom Clancy, SVP UiPath Learning. “Meer dan ooit zijn digitale vaardigheden nodig. Om de retentie te verhogen en de productiviteit te verhogen, is het de verantwoordelijkheid van werkgevers om digitale training aan te bieden – met name automatiseringstraining – als onderdeel van initiatieven voor loopbaanontwikkeling. ”
Download het rapport hier