De COVID-19-pandemie heeft over de hele wereld een ongekende verandering teweeggebracht, met name in de manier waarop we werken. Automatisering was altijd al een motor van verandering in organisaties, maar nu heeft het de hoogste prioriteit gekregen. Het is wel zaak om bij de steeds intelligentere technologie, zoals AI en robotics, rekening te houden met de menselijke beperkingen en vaardigheden. Dit zegt Forrester Research in het rapport The COVID-19 Crisis Will Accelerate Enterprise Automation Plans.
‘Automatiseer, maar met empathie’ is het advies van de analisten van Forrester. Op de lange termijn is de opmars van automatisering in grote ondernemingen niet te stuiten. Moderne intelligente automatiseringstechnologieën komen echter steeds meer op cognitieve gebieden van menselijke arbeid en interactie. Dat vraagt om meer aandacht voor zaken als bias, omdat vooroordelen kunnen doorsijpelen in trainingsgegevens. Werknemers en hun managers hebben dus nieuwe vaardigheden, gedragingen en denkwijzen nodig. Mensen blijven een essentieel onderdeel van het automatiseringstraject, en dat vraagt om automatisering met empathie en vertrouwen in de strategie.
Stroomversnelling
De kern van het rapport is dat de coronacrisis de bestaande automatiseringsplannen op enterpriseniveau in een stroomversnelling heeft gebracht. Dat zal lang na de crisis doorwerken op verschillende gebieden. Bedrijven die herstellen van eerdere recessies, hebben hun investeringen in automatisering verhoogd. Dit heeft geleid tot herstel zonder banen, met name in cognitieve functies in industrieën die zich lenen voor automatisering. Daarnaast isoleert en verlaagt automatisering de risico’s van werk. Wanneer het herstel komt zal de adoptie van automatisering een nieuwe urgentie krijgen in de context van bedrijfsrisico’s en veerkracht. Leiders zullen oude manieren om werk aan specifieke locaties of soorten arbeid te binden heroverwegen, of dat nu menselijk of digitaal is.