Ford Motor Company heeft Latitude AI opgericht, een volledige dochteronderneming gericht op de ontwikkeling van een autonoom rijsysteem rijsysteem. Hiermee krijgt Ford een team van machine learning, robotica, software, sensoren, systeemtechniek en operationele ontwikkelaars die werken aan geautomatiseerde rijtechnologie.
Latitude richt zich vooral op het automatiseren van momenten die saai, stressvol en onaangenaam kunnen zijn, zoals file-rijden of lange stukken snelweg. De gemiddelde bestuurder brengt volgens het transportanalysebedrijf INRIX bijna 100 uur per jaar door in het verkeer.
Het oprichten van Latitude past in de strategische verschuiving van Ford om zich te richten op geautomatiseerde rijtechnologieën voor particuliere autobezitters. Ford heeft daarom ongeveer 550 voormalige medewerkers van Argo AI aangenomen, actief op het gebied van machine learning en robotica, cloudplatforms, mapping, sensoren en computeringssystemen, testoperaties, systemen en veiligheidstechniek. Het Latitude-team heeft veel van hun ervaring in geautomatiseerd rijden toegepast, inclusief software-ontwikkelingstools en -infrastructuur, bij de overstap om aan geavanceerde rij-assistentiesystemen (ADAS) te werken.
“We zien geautomatiseerde rijtechnologie als een kans om de relatie tussen mensen en hun voertuigen opnieuw te definiëren”, aldus Doug Field, Chief Advanced Product Development en Technology Officer van Ford Motor Company. “Klanten die BlueCruise gebruiken, ervaren al de voordelen van handenvrij rijden. De diepe ervaring en het talent in ons Latitude-team zullen ons helpen bij het versnellen van de ontwikkeling van geheel nieuwe geautomatiseerde rijtechnologie – met als doel het niet alleen veiliger, minder stressvol en plezieriger maken van reizen, maar uiteindelijk na verloop van tijd onze klanten een deel van hun dag terug te geven.”