Enrico de Boer is nog maar een paar maanden director sales en marketing bij Interxion, een van ‘s werelds grootste datacenter exploitanten, maar het zijn nu al ongekende tijden. ‘Continuïteit is van het allergrootste belang en dat is nu onze belangrijkste taak.’ Is leading in innovation dan wel een goed onderwerp om het over te hebben? ‘Jazeker, want ondanks dat we alle zeilen moeten bijzetten, biedt zo’n disruptieve periode óók kansen.’
Enrico de Boer heeft welgeteld drie dagen op het kantoor in Hoofddorp doorgebracht en daarna nog twee dagen op het kantoor in Londen. Daarna ging iedereen in quarantaine. Gelukkig is de digital workspace ook voor een technologiebedrijf als Interxion geen hogere wiskunde en heeft De Boer genoeg ervaring op zak om te snappen waar de klanten van Interxion nu het meest behoefte aan hebben.
De taal spreken van eindklanten
Hij heeft meerdere jaren bij serviceproviders gewerkt, zoals IBM en Atos. Altijd in technologie, maar dan in de commerciële hoek. Wat daarbij het meest belangrijk is? Snappen waar de eindklant mee bezig is, dezelfde taal kunnen spreken en begrijpen waar je relevant kan zijn. ‘Waar de meeste bedrijven vooral over nadenken is hoe ze data in kunnen zetten om hun bedrijfsdoelstellingen te behalen en hoe ze daarvoor digitaal moeten transformeren.’
Momenteel, ten tijde van COVID-19, spreken klanten soms een ander verhaal, bekent De Boer. ‘De focus ligt nu veel op het in de lucht houden van de business. Het is een bijzondere test en graadmeter van waar we staan.’ Ondanks dat bedrijven dus alle zeilen moeten bijzetten, is er zeker ruimte voor innovatie. ‘Ik denk dat als je de situatie en de uitdagingen kan omdenken, een bedrijf er sterker uit kan komen.’
Business innovatie versus technologische innovatie
Wat betekent innovatie dan volgens De Boer? ‘Innovatie is een veelomvattend woord, maar wat mij betreft delen we het op in business innovatie enerzijds en technologische innovatie anderzijds. Het is daarbij zo dat technologie bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen. Neem het cloudmodel. Sommige bedrijven kiezen vanuit hun technologische innovatie voor een public cloud, maar de vraag is: hoe draagt het bij aan de business?’
De eerste vraag voordat je nieuwe technologie kiest, is daarom: is het relevant voor het behalen van mijn bedrijfsdoelstellingen? ‘Als je een bedrijfsmodel hebt met een langdurig proces van productie en levering, dan kan je waarschijnlijk uit de voeten met een ‘traditionele’ omgeving. Als je daarentegen een retailer bent, dan moet je snel kunnen reageren, anders verlies je momentum.’
Een eenvoudige stap naar 100% online
Tijdens deze tijden van COVID-19 blijkt maar weer dat bedrijven die snel kunnen schakelen, minder klappen opvangen dan collega’s die het lastig vinden om te veranderen. ‘Niemand kan in de glazenbol kijken, maar als je als retailer bijvoorbeeld de on- en offline-wereld al heel dicht bij elkaar hebt gebracht, je nu sterker uit de strijd komt, omdat de overstap naar volledig online relatief eenvoudig te zetten is.’
De rol van Interxion als interconnectiehub met colocatie datacenters en een directe link naar de grote public-cloudleveranciers is daarbij direct duidelijk. ‘De rol van het datacenter, waar die staat, de connectiviteit en de informatiestromen is essentieel. Wij zijn daarin een vitale beroepsgroep, omdat wij het mogelijk maken dat bedrijven thuiswerken, snel kunnen opschalen en data snel en veilig kunnen verwerken.’
Positie versterken met innovatie
‘De locatie van het datacenter bepaalt hoe snel informatie van het datacenter naar het bedrijf kan stromen, maar ook hoe snel data verwerkt kan worden en hoe snel je in feite kan acteren. Zeker in zorgorganisaties en onderzoeksinstituten is dat nu belangrijker dan ooit. Maar naast continuïteit zullen bedrijven deze periode gebruiken om te innoveren, zodat ze hun positie kunnen versterken.’
Interxion speelt in op zowel continuïteit als innovatie, want het blijft voor Interxion vooral belangrijk om de taal van de klant te spreken. ‘Onze klanten moeten koste wat kost snel en vertrouwd beschikking hebben tot hun data en dat staat absoluut bovenaan. Maar we moeten ook op de hoogte zijn van de laatste technologie en die kunnen leveren. We kijken dan vooral naar de vraagstukken die leven bij onze klanten en partners, en hoe technologie daarop aansluit.’
Invloed AI, IoT of Edge Computing op het datacenter
Om de uitdagingen van de eindklant te snappen, dezelfde taal te kunnen spreken en haar relevantie aan te tonen, werkt Interxion samen met partners én eindklanten. ‘De digitale transformatiereis van onze eindklanten wordt gedreven door technologie. Of het nu gaat om Internet of Things (IoT), blockchain, Artificial Intelligence (AI) of Edge Computing, wij moeten weten waar het over gaat, aangezien het invloed heeft op data, workloads en connectiviteit.’
Een technologische innovatie waar Interxion ten voeten uit op inspeelt is de hybride multicloud, waarbij een gedeelte van de infrastructuur en datacenter in de public cloud, een deel op een private cloud en weer een deel on-premise zal staan. ‘De verbindingen tussen deze clouds en infrastructuren is cruciaal voor bedrijven die controle willen houden over hun IT-omgeving en workloads ongelimiteerd willen kunnen bewegen.’
De opkomst van de ‘cognitive enterprise’
De hybride multicloud legt, naast AI overigens, volgens De Boer de basis voor de cognitive enterprise, de datagedreven organisatie. De gecombineerde inzet van technologieën als AI, blockchain, automatisering, IoT en edge computing zal de standaard bedrijfsarchitecturen hervormen en de business innoveren. De ‘outside-in’ digitale transformatie van het afgelopen decennium maakt plaats voor het ‘inside-out’ potentieel van gegevens die worden geëxploiteerd met deze exponentiële technologieën.
Daarbij merkt De Boer op dat die organisaties vooral zullen kiezen voor de cloud als basis, zoals onderzoeksbureau Gartner ook constateerde. ‘Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat tegen 2025 85 procent van de enterprises geen eigen datacenter meer zullen hebben, terwijl data en workloads exponentieel zullen toenemen.’
Als bedrijven willen innoveren om zo’n cognitive enterprise te worden, dan is stap één: onderkennen hoe de realiteit eruitziet. ‘Je moet rekeninghouden met de huidige omstandigheden. Daarom helpen we organisaties samen met onze partners met concrete en toepasbare stappen, zodat ze snel tot een ‘minimal viable product’ kunnen komen. Geen bigbang, maar stap voor stap naar die stip aan de horizon.’