Ook de markt voor opleidingen innoveert, zeker voor een cruciaal onderwerp als security. Knowbe4 probeert daarom het aanbod steeds zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de gebruikers. Dat gebeurt onder meer door ‘Netflix-achtige shows”, en, in de toekomst, gebruik van Artificial Intelligence. We spraken hierover met Jeffrey de Graaf, EMEA Managing Director Knowbe4 en Jelle Wieringa, security awareness advocate, Knowbe4.
“Innovatie is een combinatie van vernieuwing en verbetering’, zegt Jelle Wieringa, security awareness advocate bij Knowbe4. “Dus concreet het door ontwikkelen en vernieuwen van de business zodat het aansluit bij de nieuwe vraag vanuit een veranderende markt. Daarbij gaat het ok o het door ontwikkelen van wat er al bestaat. Want de producten en diensten moeten blijven aansluiten bij de marktvraag, wat beteken dat het gaat om die combinatie van nieuwe dingen en vernieuwen van het bestaande aanbod.”
Weten wat innovatie is, is één ding, maar vervolgens moet die visie ook doorklinken in de dagelijkse praktijk van de business. Hoe heeft Knowbe4 dat geregeld? “Bij ons betekent dit twee zaken. De eerste is dat wij mensen in de organisatie die zich bezighouden met innovatie. Een deel van die innovatie zit uiteraard in Research & Development, een ander deel zit in het werk dat evangelists als ikzelf doen.”
Netflix
Jeffrey de Graaf, EMEA Managing Director Knowbe4 vult aas: “We proberen of het ons lukt verder te kijken dan de rest van de organisatie om de markt warm te maken voor wat we doen, en dat onder de aandacht brengen. Een sprekend voorbeeld daarvan is de manier waarop wij ons trainingsproduct voortdurend verbeteren. Vroeger had je op deze markt alleen kale trainingen. Op dat gebied heeft ook veel innovatie plaatsgevonden, en we proberen nu met bijvoorbeeld gebruik van video’s, soms zelfs Netflix-achtige shows, mensen de stof leuk te brengen. Op die manier willen ze ook leren.”
“Daarnaast zijn we aan het experimenteren. We zijn bijvoorbeeld, al is dat in een heel pril stadium, aan het kijken wat we in ons aanbod kunnen doen met artificial intelligence (AI). AI lijkt misschien niet het eerste waar ja aan denkt bij een organisatie die trainingsvideo’s over security maakt, maar het blijkt toch redelijk wat toepassingen te hebben als je er gewoon mee aan de slag gaat.”
Resultaat
Volgens Wieringa is het een andere manier om naar gegevens te kijken. “Met AI kom je op basis van de gegevens die je al in huis hebt soms tot conclusies en verbanden die je zelf nooit zou zien. Dat is voor ons heel belangrijk,. Omdat het essentieel is om te weten wat de impact van ons product is op de mensen die er gebruik van maken.”
“Uiteindelijk willen wij een verandering teweeg brengen in het gedrag van mensen om ze veiliger te laten werken, en ervoor zorgen dat zij zich bewust zijn van de dreigingen, vooral de digitale dreigingen, die er zijn. Dan zou het dus handig zijn om de pieken, dalen en uitzonderingen in hun gedrag te zien. En dan niet om hun werk individueel te meten, maar wel om te kijken wat het resultaat is van de trainingen die ze bij ons volgen.”
Deep voice
Een andere mogelijke toepassing van AI is het effectiever maken van trainingen door bijvoorbeeld gebruik te gaan maken van zaken als deep fakes in de trainingen, of deep voice. Dat laatste kun je gebruiken dor herkenbare stemmen te beiden. Uitonderzoek blijkt dat mensen dingen beter onthouden bij een bepaalde, bekende stem. Daarom hoor je in reclames ook zoveel vergelijkbare stemmen. Dat effect kun je ok met deep voice bereiken. Maar nogmaals, daar kijken we naar, verder dan dat zijn we niet.”
Over die Netflix-achtige producties zegt hij: “Je kunt mensen op verschillende manieren iets leren. Vroeger kregen ze, om het wat te chargeren, een leraar die ze een saaie Powerpoint-presentatie liet zien. Dat werkt niet zo goed, omdat het voor de mensen die daar zitten een vervelende verplichting is. Het gevolg is dat je dit niet zo vaak doet, omdat er gewoon weinig mensen op af komen. En het tweede gevolg is dat de stof die je ze probeert bij te brengen niet beklijft.”
Verhaal
De Graaf: “Wat wèl werkt is het vertellen van verhalen. Denk aan de geschiedenisleraar op school die er een spannend verhaal van wist te maken. Wij proberen iets vergelijkbaar te doen: wij willen mensen zodanig interesseren dat zij de lesstof intrinsiek meekrijgen in de inhoud van het programma. De content willen we dus leuk maken, op een manier die mensen raakt. Bijvoorbeeld met cliffhangers in verhalen. Met personages en verhaallijnen. Binnen die serie laten we allerlei security-boodschappen de revue te laten passeren.”
“Een goed voorbeeld daarvan is het verschijnsel tailgating, wat in feite niets anders is dan achter iemand aan door en poortje meelopen. Dat kun je uitleggen, maar je kunt dat ook in een scene van vier seconden laten zien. Mensen willen in die vorm ook meer zien, en kun je als leraar ook meer van je boodschap uitdragen”
Toepassen
Deze visie raakt direct de uitdagingen waar de klanten van Knowbe4 mee zitten. Wieringa: “Ze willen hun publiek interesseren voor de boodschap, ook zij hebben gezien dat de oude manier van trainen en lesgeven niet goed werkt. Want het gaat erom dat ze het na een jaar nog weten, en belangrijker nog, passen ze het ook toe? Dat laatste is natuurlijk cruciaal in ons vakgebied. Op securitygebied betekent innovatie dat je uiteindelijk het risico verkleint dat er zaken misgaan bij een organisatie.”
Der Graaf: “Wij produceren mooie content, en bieden een schaalbaar, eenvoudige te beheren platform. Partners kunnen dat gebruiken om hun klanten weer toegevoegde waarde te bieden. Zij kunnen bijvoorbeeld die Netflix-achtige series inbedden in een campagne op locatie bij hun klanten. Security bestaat uit mens, proces en technologie. Veel partners hebben een aanbod dat op het gebied van technologie en proces goed in elkaar zit, wat wij eraan toevoegen is de kant van de mens, waarmee zij weer hun portfolio compleet kunnen maken.”