Datto is de afgelopen jaren hard gegroeid. Dat komt volgens Hans ten Hove, Sales Director Northern Europe bij Datto, onder meer door de visie op innovatie. Continu verbeteren met daarbij focus op de klant zorgt voor een aanbod dat aansluit bij een markt die steeds in beweging is.
“Innovatie is letterlijk vernieuwen. Het zou een continue verandering moeten zijn op velerlei gebied”, zegt Hans ten Hove, Sales Director Northern Europe bij Datto. “Technologie, mensen, markten, organisaties, businessmodellen. Alles kan onderhevig zijn aan innovatie. Met innovatie kun je je onderneming snel laten groeien, sneller dan dat je concurrenten groeien.”
Dit betekent dat innovatie breed moet worden gedragen in een bedrijf: “Innovatie wordt nogal eens opgehangen aan een bepaalde afdeling, zoals de R&D. Dan heb je het over productinnovatie. Ik denk echter dat het breder is. Innovatie is een bepaalde mindset.”
Vernieuwing
In die mindset moet je continu bezig zijn met vernieuwing. “Het zit in mensen, en niet in een bordje dat bij een afdeling op de deur wordt geschroefd. Innovatie vindt overal plaats, in de onderneming èn in de markt. Daar passen dus ook acquisities in om jezelf te vernieuwen of beter te maken.”
Datto geeft invulling aan deze visie met een aantal waarden die erop aansluiten. Ten Hove: “Always do the right thing, customers first. We gaan altijd uit van de klant. Dat klinkt heel logisch, maar in praktijk zien we dat er ook organisaties zijn waar producten of processen centraal staan. Ik denk dat dit vernieuwing in de weg staat.”
Nieuwsgierig
Naast klanten eerst, is een andere waarde be inquisitive. “Vraag je altijd af waarom je iets doet. Wat is de context, kan het beter kan het anders. Wees nieuwsgierig, en geef niet als antwoord dat het proces nu eenmaal zo in elkaar zit. Dat is een te gemakkelijk antwoord dat je nog wel eens hoort.
Tenslotte heb je een can do-mentaliteit nodig. “We werken met mensen die een pad kunnen creëren, in plaats van de platgetreden paden bewandelen. Dat past bij ons bedrijf. We groeien heel hard als bedrijf, vernieuwen ons voortdurend in een markt die ook voortdurend in beweging is. We hebben daar dus mensen bij nodig met de juiste instelling, die daarop aansluit. We nemen mensen ook niet aan voor de rol die er vandaag is, maar voor de veranderingen die we de komende jaren gaan doormaken. Het zit dus niet in een afdeling of proces, maar in iedereen.”
Groeien
Innovatie hoeft dus niet altijd direct tot een product te leiden. “Het kan overal inzitten. Het kunnen hele kleine veranderingen zijn, maar als ze snel achter elkaar volgen kun je als bedrijf snel groeien. Het management speelt een belangrijke rol in het faciliteren van deze visie. Het vraagt om een open cultuur, om open te staan voor de mening van anderen. Innovatie zit zo in het DNA van de onderneming.”
Datto levert uitsluitend diensten voor managed service providers. Dat vraagt om een marktbenadering op maat. “Een traditionele IT-dienstverlener verdient geld om hardware, software of licenties te verkopen. Per transactie stuurt die een factuur. Daar zie je dat als de omzet hard stijgt, de kosten ook hard stijgen, gerelateerd aan mensen en materiaal.”
“Een MSP verkoopt beschikbaarheid van IT dienstverlening, zodat de klanten hun werk kunnen doen. Als daar iets in misgaat worden die problemen zo snel mogelijk opgelost. Daar stuurt die MSP iedere maand een factuur voor, vergelijkbaar met de werking van een leasemaatschappij. Alle dienstverlening zit daarin opgesloten. Een MSP kan snel groeien in omzet, zonder dat de kosten navenant stijgen.”
Integratie
Hij vervolgt: “Wij zijn voor MSP’s dus altijd zodanig bezig dat zowel de productiviteit als de marges vergroot worden. Dat is de innovatie waar onze klanten om vragen. Continue innovatie om ervoor te zorgen dat de MSP nog efficiënter zijn dienstverlening kan inrichten. Dat betekent voor ons dat het begrip integratie centraal staat. We willen alle diensten met elkaar integreren, en samenbrengen in één dashboard. Het komt allemaal samen in ons dashboard Autotask, voor alle oplossingen.”
“Voor die verschillende oplossingen heb je verschillende systemen nodig, dat leidt tot verschillende silo’s. Wanneer je erin slaagt die silo’s op te heffen kun je efficiëntie creëren waarmee problemen sneller worden opgelost. We zijn al heel lang bezig met het optimaliseren van integraties. Wat vroeger uren duurde, kan nu met een paar muisklikken. Dat is ook een vorm van continue innovatie.”
“Voor klanten die met meerdere systemen werken zorgen we dat die systemen makkelijk met elkaar praten. Het doel is allemaal om het voor die MSP zo makkelijk mogelijk te maken. Eenvoud staat voorop, en uiteindelijk een grotere tevredenheid bij de eindklant, waar je het allemaal voor doet.”
IT-as-a-Service
Er zijn nog niet veel MSP’s die voor honderd procent MSP zijn. “Die hebben dus te maken met het creëren van awareness over het MSP businessmodel. Dat is ook een vorm van innovatie, de overstap van eindgebruikers van hardware en software in eigendom naar het afnemen van diensten. Dat is voor een deel van de eindklanten nog steeds relatief nieuw. IT-as-a-Service is een relatief nieuwe component, zeker vergeleken met de houding tegenover leaseauto’s. Het gaat om ontzorgen van de klant, met voorspelbare kosten en garantie van continuïteit van de systemen.”
Een belangrijk aspect daarin is security. Dat is zeker nu actueel, met alle medewerkers die thuis werken. “Dat is een potentieel veiligheidsprobleem waar je als organisatie over moet nadenken. Maar denk ook aan ransomware, dat wordt in toenemende mate gebruikt, tegen ondernemingen van alle omvangen. Maar als je er niet op bent voorbereid omdat security het sluitstuk is van de begroting, kan het voortbestaan van je bedrijf in gevaar komen.”
De innovatie is uiteindelijk bedoeld om de eindgebruikers verder te helpen. “Die markt is divers. Wat je wel ziet is dat de digitalisering van de dienstverlening toeneemt, met ontwikkelingen als artificial intelligence. Dat heeft ook effect op de vraag die ze neerleggen bij de MSP’s, en juist dit maakt het thema innovatie zo belangrijk.”