Home Geen categorie FOBT: behoud altijd volledige keuzevrijheid

FOBT: behoud altijd volledige keuzevrijheid

door Marco van der Hoeven

Storage en Data Management provider NetApp zegt met Data Fabric dé oplossing te hebben voor bedrijven die aarzelen over hun cloudgang om de volgende innovatieslag te maken. “Wie met ons naar de cloud gaat, behoudt altijd volledige keuzevrijheid”, vertelt de Nederlandse NetApp-baas Oscar Wijnants. “Data Fabric is een veilige keuze, omdat we met iedereen samenwerken. Met Data Fabric kun je data en workloads overal plaatsen: in iedere (multi-)cloud, maar ook on-premises in je eigen datacenter.”

Wijnants noemt Data Fabric ‘een goed bewaard geheim’. “En dat moet maar ’s afgelopen zijn”, vindt de country director van NetApp Nederland. “Data Fabric is een ‘visieverhaal’ waar we vijf jaar geleden al mee begonnen, maar dat we inmiddels in de praktijk aanbieden. De toekomst is nu. Het speelt perfect in op IT-gebruikers die nog niet helemaal klaar zijn voor de cloud of nog niet weten wélke cloud het meest geschikt is, maar toch willen instappen, bijvoorbeeld omdat ze meer met hun data willen doen. Stap je in met NetApp, dan behoud je volledige keuzevrijheid over de (combinatie van) cloud(s) waarin je je data en workloads wil draaien. Het is een veilige keuze omdat we met alle grote cloudaanbieders zoals Microsoft Azure, Amazon Web Services (AWS) en Google Cloud samenwerken.”

Architectuur

Data Fabric van NetApp is een architectuur die met verschillende data services het fundament legt voor flexibel datamanagement. Het helpt klanten innoveren, omdat het hen in de gelegenheid stelt goed en slim met data om te gaan. Volgens Wijnants heeft NetApp met Data Fabric een soort ‘mengpaneel’ in de aanbieding. “Data Fabric is een technologie die voor je klaar staat en die je kunt aanzetten op het moment dat je het nodig hebt. Wij zien dat klanten – van verschillende groottes en door alle segmenten heen – allemaal hun eigen weg kiezen. Ieder heeft z’n eigen tempo en zijn eigen redenen voor een cloudgang. Er zijn klanten die willen innoveren met toepassingen die worden aangeboden door de echte hyperscalers, zoals Microsoft Azure, Google Cloud en AWS. Maar we zien ook partijen die nog geen idee hebben wat dat hun kan brengen. Het mooie van Data Fabric is dat de klant voor deze infrastructuur afrekent naar gebruik, zonder dat er een ’trigger’ achter hangt en zonder dat de klant last heeft van langetermijncontracten.”

Bedreiging?

Toen cloud computing begon aan zijn opmars, leek dat voor een traditioneel storagebedrijf als NetApp aanvankelijk een flinke bedreiging. “Maar vijf jaar geleden zei onze CEO George Kurian al dat cloud het beste is wat ons ooit is overkomen”, relativeert Wijnants. “Hij snapte dat de wereld, de zakelijke markt en de consumentenmarkt gingen veranderen. Linksom of rechtsom komt uiteindelijk alles aan het internet te hangen en alles gaat data genereren. Die ontwikkeling zou dus ook heel veel data opleveren en dat is goed voor NetApp, de partij die als geen ander weet hoe je data opslaat. Wij moesten daarom op die trend inspelen. Hoe meer data de cloud ingaat, hoe meer IT er uiteindelijk ook weer on-premises nodig is om dat allemaal te kunnen supporten, aansturen en gebruiken.”

Visie

Dit visieverhaal van Kurian is NetApp gaan pitchen naar klanten. “Met Data Fabric hebben we nu hét complete portfolio dat deze visie ondersteunt. In 2017 drong het besef door dat de grootste bedrijven in deze wereld datageörienteerde bedrijven waren, zoals Google, Facebook en Amazon. Een jaar later voorspelde Gartner het ontstaan van een product als Data Fabric. Uiteindelijk is NetApp met zijn klanten bezig om niet alleen meer datacenters te bouwen, maar steeds meer Data Fabrics. Er wordt extreem veel geld uitgegeven aan het verzamelen, beheren, monitoren en analyseren van data, en aan het toepassen van alles wat mogelijk is op het gebied van artificial intelligence (AI). Met Data Fabric kan dat laagdrempelig; wij stellen klanten daarmee in staat om alle innovatie die in de cloud wordt aangeboden, te kunnen toepassen zoals zij het willen.”

Any cloud, One experience

Data Fabric is niet alleen een oplossing voor hybrid cloud- en datamanagement. Wijnants: “Het is een kwestie van meegaan met de hele datarevolutie. Het gaat verder dan productniveau; het is een strategie om de klant te faciliteren. Data Fabric is heel geschikt om klanten klaar te maken voor moderne toepassingen als AI en verschillende soorten van machine learning. Met Data Fabric verbeter je de customer experience, zodat een klant met zijn eigen data een volgende stap kan zetten.” Het mooie van het geheel is dat elke Cloud te bedienen is op dezelfde uniforme wijze, zoals in je eigen NetApp omgeving. Het is snel te adopteren, er is geen extra opleiding nodig en daardoor is een snelle “time-to-market” mogelijk tegen lagere kosten.

Succesverhalen

Marktpartijen die Data Fabric in de praktijk brengen, zijn onder andere techbedrijven die leven van data-analyses. “Zo’n techbedrijf houdt bijvoorbeeld een stuk snelweg in de gaten: hoeveel lekke banden zijn er op een bepaald wegdek?”, legt Wijnants uit. “Dat doen ze met IoT. En waar ligt het aan: de weg, de bandendruk? Die data moet je eerst verzamelen, voordat je er een toepassing op kunt loslaten. Data Fabric is daarvoor dé oplossing. Maar ook de Amerikaanse animatiestudio DreamWorks werkt met Data Fabric. Kijk hoe een tekenfilm er vijf jaar geleden uitzag en hoe dat nu is. Dan zie je wat NetApp betekent in de evolutie. Waar je vroeger één draak z’n kop zag draaien, zijn dat er nu achthonderd. Een mooi verhaal is ook wat de Italiaanse fabrikant van motoren Ducati met NetApp presteert. Als officiële sponsor ondersteunt NetApp de racedivisie van Ducati in het MotoGP-wereldkampioenschap. Prachtig om te zien wat je tijdens een motorrace kunt bereiken als je continu data verzamelt en die data realtime analyseert.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant